ایران مصوبه جدید سنای آمریکا علیه جمهوری اسلامی را “قانون مادر” خواند

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلسحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

در واکنش به تصویب طرح تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران در سنای آمریکا، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت که این طرح «قانون مادر برای تحریم‌های جدید علیه ایران» و «زمینه‌ساز انواع تحریم‌های مختلف» است. همزمان سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت که «هیأت نظارت بر اجرای برجام، اقدامات متقابل و متناسب را برای تأمین منافع ملی کشور با قاطعیت اتخاذ خواهد کرد».

سنای آمریکا، روز پنجشنبه ١۵ ژوئن، طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را با اکثریت آرا به تصویب رساند و از ١٠٠ سناتور، فقط ٢ نفر: سناتور “برنی سندرز” از ایالت ورمانت و سناتور “رند پال” از کنتاکی، به این طرح رأی منفی دادند.

طرح تحریم‌ها و متمم‌های آن علیه ایران همراه با تحریم روسیه در یک لایحه گنجانده شده است. با این حال این طرح برای تبدیل شدن به قانون، باید به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا و سپس به امضای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برسد.

طرح جدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، اشخاصی را که در برنامه موشکی ایران دخالت دارند و یا هر شخصی را که با آن‌ها در ارتباط است و در این رابطه دادوستد می‌کند، شامل می‌شود. این لایحه همچنین دربرگیرنده تحریم‌هایی علیه سپاه پاسدارن و تحریم‌های تسلیحاتی است.

سناتورهای آمریکایی می‌گویند که این تحریم‌ها مانعی برای اجرای توافق هسته ای ١+۵ نیست؛ اما بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز جمعه ١۶ ژوئن گفت: «جمهوری اسلامی ایران مفاد و متن این قانون و روند تصویب آن در مجلس نمایندگان و امضای احتمالی توسط رئیس جمهور آمریکا را با دقت زیر نظر و بررسی دارد و هیأت نظارت بر اجرای برجام، اقدامات متقابل و متناسب را برای تأمین منافع ملی کشور با قاطعیت اتخاذ خواهد کرد».
این مقام جمهوری اسلامی، آنچه درباره نیروهای نظامی و توانمندی‌های موشکی ایران در این طرح آمده را «کاملاً ناموجه و غیرقانونی» خواند و گفت: «برنامه‌های دفاعی موشکی جمهوری اسلامی ایران کاملاً مشروع بوده و حتی با قطعنامه 2231 مغایرتی ندارد و هیچ اقدامی قادر نخواهد بود جمهوری اسلامی ایران را از حق دفاعی مشروع خود منع کند».

همزمان حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، روز جمعه  ۲۶خرداد/ ١۶ژوئن، در حاشیه نماز جمعه ورامین، به خبرگزاری صدا و سیما درباره طرح تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی گفت: «هر کدام از گزارش‌هایی که طبق این طرح باید تهیه شود، می‌تواند مبنای تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی ایران شود».
نقوی گفت: «این طرح به رییس جمهور آمریکا هم اجازه می‌دهد با دستورات اجرایی، تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال کند بدون اینکه نیاز به مصوبه قانونی داشته باشد».
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، این مصوبه را «نقض آشکار متن برجام» خواند و گفت: «انتظار می‌رود هیئت نظارت بر برجام، مطابق مسئولیت‌های متذکرشده از سوی رهبر جمهوری اسلامی به وظیفه خود عمل کند».