جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کشورهای اروپایی خواست که از گوترش حمایت کنند.

سرپرست سیاست خارجی اتحادیه اروپا از پیشنهاد دبیرکل سازمان ملل برای مصوبه برقراری آتش‌بس در غزه حمایت کرده است در حالیکه در پی پیشنهاد دبیرکل برای برقراری «آتش‌بس بشردوستانه» درغزه، اسرائیل به این پیشنهاد حمله کرده بود.

آنتونیو گوترش هشدار داده بود که شبکه کمک‌های بشردوستانه در غزه ممکن است از هم بپاشد و از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا از بروز یک «فاجعه» جلوگیری کند.

تحمیل آتش‌بس در غزه مستلزم تصویب پیشنهاد توسط شورای امنیت است که در آن ایالات متحده، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه دارای حق وتو هستند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کشورهای اروپایی خواست که از گوترش حمایت کنند.

او در پستی در X نوشت: «از اعضای اتحادیه اروپا در شورای امنیت سازمان ملل و شرکای همفکر خود می‌خواهم که از پیشنهاد آنتونیو گوترش حمایت کنند.»

او افزود: «شورای امنیت سازمان ملل باید فورا برای جلوگیری از فروپاشی کامل وضعیت انسانی در غزه اقدام کند.»

در حال حاضر، فرانسه و مالت تنها دو کشور اتحادیه اروپا در میان ۱۵ کشور عضو شورای امنیت هستند.
??آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در اقدامی که بسیار به ندرت روی می‌دهد، با استفاده از اختیارات قانونی خود ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل متحد را فعال کرد تا شورای امنیت این نهاد را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهد .

این ماده که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد در مواردی که احساس می‌کند «امنیت و صلح جهان» در خطر است اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری دعوت کند و از آنها بخواهد اقدامی اضطراری در این باره انجام دهند.

روز پنجشنبه، آنتونی گوترش در حساب ایکس (توییتر) نوشت: «با در نظر گرفتن خطر از کار افتادن سیستم‌های امدادرسانی انسان‌دوستانه در غزه، من از شورای امنیت می‌خواهم که مانع از وقوع یک فاجعه انسانی شود و استدعا می‌کنم یک آتش‌بس انسان‌دوستانه فوری اعلام کند».

او در نامه خود به رئیس فعلی شورای امنیت نوشته که اوضاع در غزه به سرعت رو به وخامت است و امکان دارد که عواقب چنین وضعیتی برای فلسطینیان و همچنین امنیت کل منطقه غیرقابل جبران شود.