آمریکا قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد

آمریکا قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش‌بس فوری در غزه شده بود را وتو کرد. اسرائیل از آمریکا بخاطر وتوی این قطعنامه تمجید کرد. در حمله پهپادهای اسرائیلی به جنوب سوریه چهار نفر کشته شدند.

برنامه جهانی غذا: وضعیت انسان‌ها در غزه غیرقابل تحمل است
برنامه جهانی غذا World Food Programme شاخهٔ کمک غذایی سازمان ملل که در زمینه امنیت غذایی و رفع گرسنگی فعالیت می‌کند، گفته است “مردم غزه از گرسنگی می‌میرند”. بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا، تامین نیازهای اساسی فلسطینیان در نوار غزه در آستانه فروپاشی است.

کارل اسکائو، معاون مدیر برنامه جهانی غذا در شبکه اکس (توییتر سابق) وضعیت در غزه را غیر قابل تحمل توصیف کرده است. اسکائو پس از مشاهده وضعیت فاجعه‌بار در غزه نوشت: «غذای کافی وجود ندارد. مردم از گرسنگی می‌میرند. هرج و مرج و ناامیدی حاکم است، خانواده‌ها در خیابان‌ها زندگی می‌کنند.»

به گفته اسکائو کمک‌رسانی برنامه جهانی غذا در غزه به بیش از یک میلیون نفر رسیده و برنامه جهانی غذا برای رساندن کمک‌ها به ذخایر غذایی بیشتر و آتش‌بس بشردوستانه نیاز دارد.

چهار نفر در حمله پهپادی اسرائیل به سوریه کشته شدند
سازمان ناظر حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا به خبرگزاری فرانسه گفته است سه نفر از شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان و یک سوری در حمله پهپادهای اسرائیلی در جنوب سوریه کشته شدند.

به گفته سازمان نا​ظر حقوق بشر سوریه این افراد در یک خودروی کرایه‌ای در استان قنیطریه در خاک سوریه، در نزدیکی بلندی‌های جولان که در اشغال اسرائیل است، در حرکت بودند.

ارتش اسرائیل و گروه حزب‌الله لبنان این حمله پهپادی را تا کنون رسما تایید نکرده‌اند.

اسرائیل از بایدن بخاطر وتو قطعنامه شورای امنیت تمجید کرد
گیلاد ارادان سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بخاطر وتوی قطعنامه وقفه نبردها در شورای امنیت سازمان ملل تشکر کرد. ارادان در شبکه اکس (توییتر سابق) گفته است که از نظر او اقدام دولت بایدن “حمایت قاطعانه از اسرائیل” و نشاننی از “پایبندی به ارزش‌ها” است.

ارادان در ادامه تاکید می‌کند این موضوع تکان‌دهنده است که حماس از مراکز جمعیتی در جنوب غزه به اسرائیل موشک شلیک می‌کند و سازمان ملل مشغول بحث در مورد قطعنامه تحریف شده‌ای است که به تروریست‌های حماس اجازه می‌دهد در قدرت در غزه باقی بمانند و نه حماس را محکوم می‌کند و نه خواستار آزادی گروگان‌ها می‌شود.

گیلاد ارادان سفیر اسرائیل در سازمان ملل همچنین تاکید کرده است که آتش‌بس تنها با بازگشت همه گروگان‌ها و نابودی حماس امکان پذیر خواهد بود.

آمریکا قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد
آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌‌ آتش‌بس میان اسرائیل و گروه حماس را وتو کرد. ۱۳ عضو از ۱۵ عضو این شورا به قطعنامه ارائه شده توسط امارات متحده عربی رای مثبت دادند. بریتانیا رای ممتنع داد.

رابرت وود، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل در آستانه رای‌گیری شورای امنیت سازمان ملل گفته بود که چنین اقدامی امکان کنترل نوار غزه را به حماس می‌دهد که بیش از ۱۰۰ گروگان را هنوز در دست دارد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هم در مخالفت رای کشورش با قطعنامه یاد شده استدلال کرده است که وقفه در نبردها به گروه حماس “اجازه بقا و تجدید قوا” را خواهد داد.

سایر اعضای شورای امنیت از موضع‌گیری آمریکا در قبال قطعنامه وقفه نبردها در غزه انتقاد کردند.

شورای امنیت سازمان ملل از ۱۵ عضو تشکیل شده است. امارات متحده تنها کشور عرب عضو این شوراست و این کشور متن قطعنامه مذکور را از جمله با حمایت کشورهای عربی و سازمان همکاری اسلامی ارائه کرده بود.

برای تصویب قطعنامه، دست‌کم ۹ رای موافق و عدم استفاده از حق وتو از سوی پنج عضو دائمی، آمریکا، روسیه، چین، فرانسه یا بریتانیا، الزامی است که با وتوی آمریکا قطعنامه یاد شده به شکست انجامید.