خانه / اخبار مهم روز / کاخ سفید: آمریکا از گزارش‌ها مبنی بر استفاده اسرائیل از فسفر سفید نگران است

کاخ سفید: آمریکا از گزارش‌ها مبنی بر استفاده اسرائیل از فسفر سفید نگران است

در پی گزارش روزنامه واشنگتن پست درباره استفاده اسرائیل از فسفر سفید آمریکایی در حمله به جنوب لبنان، کاخ سفید از احتمال استفاده غیر‌قانونی از این نوع مهمات ابراز نگرانی کرده است.

روز دوشنبه روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد شواهدی به دست آورده که نشان می‌دهد اسرائیل در حمله‌ای در ماه اکتبر به ضهیره در جنوب لبنان از فسفر سفید آمریکایی استفاده کرده است. پیشتر سازمان عفو بین‌الملل گفته بود این حمله باید به دلیل استفاده از فسفر سفید به عنوان یک جنایت جنگی احتمالی مورد تحقیق قرار بگیرد. ۹ غیرنظامی در این حمله مجروح شدند.جان کربی، سخنگوی کاخ سفید دوشنبه 20 آذر، به خبرنگاران در هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا، گفت که ایالات متحده نگران گزارش‌هایی مبنی بر استفاده اسرائیل از فسفر سفید است.

وی در این‌باره افزود که «واشینگتن به دنبال کسب اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع خواهد بود».کربی خاطرنشان کرد که مهمات حاوی فسفر سفید دارای هدف نظامی مشروع است و با این وجود، در تمام مواردی که چنین مهماتی صادر می‌شود، ایالات متحده از همه کشورهای واردکننده چنین تسلیحاتی کاملاً انتظار دارد که از آن «برای این اهداف مشروع» و «بر اساس قوانین جنگ» استفاده شود.

این مقام آمریکایی با توضیح این‌که واشینگتن خواهان تشدید درگیری و گسترش دامنه جنگ در خاورمیانه نیست، گفت نمی‌خواهیم جبهه دومی ایجاد شود و شاهد تشدید و گسترش دامنه جنگ باشیم، لذا در قبال این گزارش‌ها [مبنی بر استفاده اسرائیل از فسفر سفید آمریکایی در لبنان] نگرانیم.

مجله آمریکایی «واشینگتن پست» پیشتر گزارش داده بود که اسرائیل در جریان حملات اکتبر گذشته به جنوب لبنان از مهمات فسفر سفید وارداتی از ایالات متحده استفاده کرده است.واشینگتن پست، تاکید کرد که این گزارش بر اساس تجزیه و تحلیل قطعات مهمات و عکس‌هایی از صحنه حادثه توسط خبرنگاران این مجله انجام شده است.

در همین راستا، یک مقام آمریکایی و اسرائیلی یک‌شنبه 19 آذر، به مجله «تایمز اسرائیل» گفت که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اواخر هفته جاری به‌منظور هماهنگی‌ تلاش‌ها به اسرائیل سفر خواهد کرد.

این مقام آمریکایی در ادامه افزود: «سالیوان در جریان این سفر از مقامات اسرائیلی خواهد خواست که کمک‌های بشردوستانه به غزه را افزایش دهند.»

به گفته این مقام آمریکایی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نگرانی‌های کشورش را با تاکید بر لزوم پایبندی اسرائیل به قوانین جنگ، درباره ادامه کشتار غیرنظامیان در نوار غزه، مطرح خواهد کرد.مهمات آغشته به فسفر سفید برای ایجاد دیوار دود، علامت دادن به نیروهای خودی و یا به آتش کشیدن سنگر و ساختمان‌های دشمن به کار می‌رود اما استفاده از آنها در مناطق غیرنظامی و به عنوان یک اسلحه آتش‌زا ممنوع است. این مواد به سوختگی شدید در بدن و گاهی مرگ منجر می‌شود.
واشنگتن پست در گزارش امروز خود که با ارائه شواهد به دست آمده از تحقیقات محلی از جنوب لبنان به دست آمده نوشته است این مهمات بخشی از کمک چند میلیارد دلاری هر ساله ارتش امریکا به اسرائیل است که خوراک جنگ اسرائیل در غزه در پی حمله ۷ اکتبر حماس به این کشور است.

تصاویر و ویدیوهایی که از سوی سازمان عفو بین‌الملل راستی‌آزمایی شده و مورد بازبینی واشنگتن پست قرار گرفته با نشانه‌های مشخص فسفر سفید که دودی به شکل روبان‌های سفیدرنگ از خود به جا می‌گذارد تطبیق می‌کند.

به نوشته این روزنامه نیروهای اسرائیلی در ۱۶ اکتبر سال جاری برای ساعات متمادی ضهیره را با این مهمات هدف حمله قرار دادند و ساکنان این منطقه کوچک با ۲۰۰۰ سکنه به این روزنامه گفته‌اند تنها ساعت ۷ صبح روز بعد توانسته‌اند خانه خود را ترک کنند. اغلب آنها از شهر فرار کردند و در جریان آتش بس حماس و اسرائیل به محل زندگی خود بازگشتند.

فسفر سفید در تماس با اکسیژن شعله ور می‌شود و دمای آن به ۱۵۰۰ درجه می‌رسد. موادی که از این نوع مهمات در بدن به جا می‌ماند در کنار سوختگی شدید می‌تواند اندام‌های داخلی بدن را آسیب بزند و گاهی به مرگ فرد منجر شود.

گزارش‌های دیگری از استفاده اسرائیل از این نوع مهمات در غزه نیز منتشر شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که یوآو گالانت در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره استفاده از این نوع مهمات مدعی شده است «ارتش اسرائیل و کلیه نهادهای امنیتی این کشور بر اساس قوانین بین‌المللی عمل می‌کنند.»