عربستان: نیازی به پایگاه نظامی تُرک‌ها نداریم

ملک سلمان پادشاه عربستان

عربستان مطلقاً مایل نیست که ترکیه یک پایگاه نظامی در خاکش مستقر کند. با اینحال، ترک‌ها که از سه سال قبل یک پایگاه نظامی در قطر تأسیس کرده‌اند، مایل‌اند که قرینۀ آن را در عربستان نیز داشته باشند. این پیشنهاد را رجب طیب اردوغان با ملک سلمان پادشاه عربستان در میان گذاشته، اما عربستان که فعلاً سخت درگیر تنش‌های سیاسی با قطر است، پاسخ مثبتی به ترکیه نداده است.

با وجود این که در بحران سیاسی میان قطر و عربستان، ترکیه جانب قطر را گرفته، اما اردوغان باز هم برای استقرار پایگاه در عربستان تلاش می‌کند.
ولی خبرگزاری رسمی عربستان از قول “مقامات رسمی” اعلام کرد که “ریاض نمی‌تواند به ترکیه اجازه دهد که یک پایگاه نظامی در خاک عربستان ایجاد کند”.

در این اعلامیه تأکید شده که “عربستان به چنین چیزی نیاز ندارد” زیرا نیروهای مسلح این کشور “در بهترین سطح هستند”.
مقامات سعودی همچنین گوشزد می‌کنند که ارتش عربستان در عملیات برون‌مرزی بسیار فعال است و از جمله در پایگاه نظامی اینجرلیک ترکیه، “در مبارزه علیه تروریسم و در جهت ایجاد ثبات و امنیت در منطقه تلاش می‌کند”.

اعلامیۀ مقامات سعودی پاسخی است به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان که گفته است پیشنهاد استقرار پایگاه را با ملک سلمان پادشاه عربستان در میان گذاشته است.
ترکیه در سال ٢٠١۴ یک پایگاه نظامی در قطر ایجاد کرد. اردوغان با اشاره به این موضوع گفت: “من همین پیشنهاد را به ملک سلمان دادم و سعودی‌ها گفتند که پیشنهاد مرا بررسی خواهند کرد”.

یک روز قبل از سخنان اردوغان، وزیر خارجۀ ترکیه در مکه به دیدار ملک سلمان رفته بود، اما ظاهراً موضوع استقرار پایگاه حین این دیدار مطرح نشده است.
مولود چاووش‌اوغلو که در ادامۀ میانجی‌گری میان قطر و عربستان به دیدار ملک سلمان رفت، در پاسخ به خبرنگارانی که در بارۀ حل بحران سیاسی سؤال می‌کردند گفت: “هنوز راه حلی پیدا نشده است. وضعیت در حال حاضر بسیار پیچیده است… کشورهای دیگری نیز دخیل هستند”.