خانه / اخبار مهم روز / اتحادیه اروپا «خشونت شهرک‌نشین‌های اسرائیلی» علیه فلسطینیان را محکوم کرد

اتحادیه اروپا «خشونت شهرک‌نشین‌های اسرائیلی» علیه فلسطینیان را محکوم کرد

عصام عبدالله، خبرنگار رویترز که در انفجاری در جنوب لبنان کشته شد.

رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل: جنگ غزه نباید به بحران پناهجویان تبدیل شود
فیلیپو گراندی، رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل با اشاره به احتمال فرار هزاران آواره فلسطینی در غزه به مصر تاکید کرد که این جنگ نباید به بحران پناهجویان تبدیل شود.

این مقام سازمان ملل در مجمع جهانی پناهندگان در ژنو ضمن اشاره به این موضوع تاکید کرد که بسیاری از فلسطینی‌ها بعد از عملیات نظامی اسرائیل در غزه به جنوب این باریکه حرکت کرده‌اند. او همچنین در ادامه افزود: «من می‌خواهم واضح بگویم: آنچه در حال حاضر یک بحران عظیم آوارگی در غزه است، نباید به یک بحران آوارگان دیگر تبدیل شود. این خشونت باید متوقف شود.»

ارتش اسرائیل خبرنگار الجزیره در خان یونس را کشت
خبرگزاری الجزیره گزارش داده که یک خبرنگارش در حمله موشکی ارتش اسرائیل به خان یونس در نوار غزه کشته شده است.

بر اساس اعلام الجزیره سامر ابودقا روزنامه‌نگار در کنار وائل دحدوح یکی از همکاران او در حمله هوایی به مدرسه‌ای در جنوب غزه مورد اصابت موشک‌های اسرائیلی قرار گرفته‌اند. ابودقا کشته شده و دحدوح هم زخمی و به بیمارستان منتقل شده است. دحدوح همان خبرنگاری است که اعضای خانواده‌اش را در حمله هوایی ماه اکتبر اسرائیل از دست داده بود.

لوفت‌هانزا پروازهای خود به تل‌آویو را از سر می‌گیرد
شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا در بیانیه‌ای اعلام کرد پروازهای خود به تل‌آویو را از روز ۸ ژانویه ۲۰۲۴ از سر می‌گیرد.

این شرکت هواپیمایی آلمانی روز ۹ اکتبر تمام پروازهای خود به این شهر اسرائیل را به حالت تعلیق در آورده بود و حالا قرار است پس از ۳ ماه بار دیگر فعالیت خود را در تل آویو از سر بگیرد.

اعتراف ارتش اسرائیل: به اشتباه سه گروگان اسرائیلی را کشتیم
ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که نیروهای این کشور به اشتباه سه گروگان اسرائیلی را به عنوان تهدید شناسایی کرده و به سمت آنها شلیک کرده است.

این سه نفر از محل اسارت خود توسط حماس گریخته و در حال فرار بودند که با شلیک اشتباه نیروهای ارتش اسرائیل جان خود را از دست دادند.

در پی این اشتباه هر سه گروگان کشته شده‌اند. هانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای ضمن تایید این موضوع نوشت: «در جریان نبرد در شجاها، یک نیروی ارتش اسرائیل به اشتباه سه گروگان اسرائیلی را به عنوان تهدید شناسایی کرد. در نتیجه نیروها به سمت آنها شلیک کردند و آنها کشته شدند.»

در پی بررسی اجساد قربانیان مشخص شده که هر سه گروگان‌های اسرائیلی بوده‌اند.

اسرائیل: آمریکا با هدف نابودی حماس کاملاً همسو است
تل‌آویو اعلام کرد که اسرائیل و آمریکا در خصوص نابودی حماس «کاملا همسو» هستند.

ایلون لوی، سخنگوی دولت اسرائیل در یک نشست مطبوعاتی گفت که آمریکا نیز همانند اسرائیل حماس را «شیطان ناب» می‌داند.

بنا به گفته آقای لوی، اسرائیل در حالی که برای پیروزی «کامل» بر حماس تلاش می‌کند، از آمریکا و دیگر متحدانش می‌خواهد تا در کنار این کشور بایستند.

خبرگزاری فرانسه از رهگیری چند موشک بر فراز بیت‌المقدس خبر داد
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از رهگیری چندین موشک بر فراز بیت‌المقدس، اندکی پس از به صدا درآمدن آژیرهای خطر در این شهر خبر داد.

بر اساس گزارش ارتش اسرائیل، آخرین باری که آژیرهای خطر در بیت‌المقدس به صدا در آمده بودند، ۳۰ اکتبر بود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرنگاران خود نوشت که آن‌ها شاهد رهگیری دست‌کم ۲ موشک بر فراز بیت‌المقدس توسط سامانه دفاع هوایی اسرائیل بوده‌اند.

اتحادیه اروپا و چند کشور غربی بیانیه‌ای مشترک علیه اقدام‌های «خشونت‌آمیز» شهرک‌نشینان اسرائیلی صادر کردند
اتحادیه اروپا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و چند کشور دیگر غربی در بیانیه مشترکی خواستار اقدام «سریع و قاطع» اسرائیل برای جلوگیری از خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری شدند.

این کشورها در بیانیه مشترک خود با تأکید بر اینکه «افزایش خشونت‌های شهرک‌نشینان افراطی اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها غیرقابل‌قبول است»، خواستار اقدام‌های مؤثر برای کاهش این خشونت‌ها در کرانه باختری شدند.

اتحادیه اروپا و کشورهای امضا کننده این بیانیه از اینکه اسرائیل به گونه‌ای عمل می‌کند که گویی برای این شهرک‌نشینان «معافیت از مجازات» قائل می‌شود، انتقاد کردند.

این کشورها با اعلام اینکه سطح خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه شهروندان فلسطینی به سطح «بی‌سابقه‌ای» رسیده، تأکید کردند که این اقدام‌ها امنیت کرانه باختری و منطقه را به خطر می‌اندازد و تهدیدی برای صلح پایدار است.

بر اساس بیانیه این کشورها، از ابتدای ماه اکتبر، یعنی یک هفته پیش از حمله حماس به اسرائیل، بیش از ۳۴۳ اقدام خشونت‌آمیز توسط شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها رخ داده که باعث کشته شدن ۸ نفر و زخمی شدن ۸۳ نفر شده‌اند.

اتحادیه اروپا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و چند کشور دیگر غربی همچنین در بیانیه مشترک خود تصریح کرده‌اند که اقدام‌های خشونت‌آمیز شهرک‌نشینان اسرائیلی از ابتدای ماه اکتبر باعث شده است تا بیش از هزار فلسطینی خانه‌های خود را بر خلاف میلشان ترک کنند.