هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به خطر قحطی در غزه

تدروس آدهانوم، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، روز یکشنبه گفت که مقامات این نهاد جهانی در جریان بازدید از بیمارستانی در شمال نوار غزه شاهد «گرسنگی حاد» و «ناامیدی فزاینده» فلسطینی‌ها بودند.

یک روز قبل از این اظهارات، نمایندگان سازمان جهانی بهداشت به همراه گروه‌هایی از سازمان ملل متحد اقلام درمانی و مواد غذایی به بیمارستان الشفا در غزه تحویل داده بودند.

تدروس با اشاره به مشاهدات نمایندگان سازمان جهانی بهداشت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «الشفا بخش کوچکی از این کابوس است که در سراسر غزه در حال گسترش است، جایی که کمبود شدید دارو، غذا، نیرو، آب و – مهم‌تر از همه – امنیت، مردم را تهدید می‌کند.»

به گفته آقای تدروس، نمایندگان سازمان جهانی بهداشت و همراهانشان روز شنبه ۱۹ هزار و ۲۰۰ لیتر سوخت ژنراتور را به الشفا تحویل دادند، مکانی که مقامات بیمارستان می‌گویند ۵۰ هزار آواره در آنجا پناه گرفته‌اند.

او گفت که همکارانش از بخش جراحی بیمارستان الشفا بازدید کردند که پر از فلسطینی‌هایی بود که به دنبال امنیت و سرپناه می‌گشتند.

رئیس سازمان جهانی بهداشت سپس تاکید کرد که خطر قحطی در سراسر غزه زیاد است و مردم دربدر به دنبال غذا هستند.

وی با اشاره به صف فلسطینی‌ها در اطراف کامیون‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه گفت: «من فقط می‌توانم عذابی را تصور کنم که مردم را به چنین شرایطی سوق می‌دهد.»

هشدار وزیر دفاع اسرائیل به حزب‌الله: آنچه در غزه انجام دادیم را می‌توانیم در بیروت هم انجام دهیم

وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه در مقر شمالی فرماندهی ارتش این کشور به گروه حزب‌الله لبنان هشدار داد که آنچه در غزه انجام دادیم را می‌توان در بیروت هم انجام داد.

یوآو گالانت پس از ملاقات با اعضای فرماندهی شمالی ارتش اسرائیل از حملات سخت به گروه حزب‌الله خبر داد و اظهار داشت: «آن‌ها تاکنون ۱۵۰ کشته داده‌اند، ساختمان‌های زیادی هم داشته‌اند که خسارت دیده‌اند و از منطقه مرزی هم خیلی عقب رانده شده‌اند. نیروی هوایی ما آزادانه در آسمان لبنان پرواز می‌کند و ما تمام اقدامات خودمان را افزایش خواهیم داد».

از زمان آغاز جنگ غزه، تقریبا هر روز برخوردهایی بین گروه حزب‌الله و ارتش اسرائیل در طول نوار مرزی لبنان رخ داده که این امر موجب نگرانی از افزایش دامنه برخوردها شده است.

رهبر کاتولیک‌های جهان افزایش مرگ غیرنظامیان در غزه را «هولناک» خواند

پاپ فرانسیس روز دوشنبه در پیام خود به مناسبت کریسمس، گفت: کودکانی که در جنگ، از جمله در غزه، می‌میرند «مسیح کوچک امروز» هستند.

رهبر کاتولیک‌های جهان حملات اسرائیل را که موجب افزایش مرگ غیرنظامیان شده است، «هولناک» خواند و آن را تقبیح کرد.

پاپ فرانسیس در جریان سخنرانی خود پایان منازعات سیاسی، اجتماعی و نظامی را در اوکراین، سوریه، لبنان، ارمنستان و آذربایجان خواستار شد.

رهبر کاتولیک‌های جهان با حمایت از پناهجویان، از همه کشورها خواست تا حقوق آن‌ها را رعایت کنند.

نخست‌وزیر اسرائیل: جنگ در غزه در روزهای آینده تشدید می‌شود و به زودی تمام نخواهد شد

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید کشورش در روزهای آینده جنگ در نوار غزه را تشدید خواهد کرد، این نبردی طولانی خواهد بود و چشم‌اندازی برای پایان زودهنگام آن وجود ندارد.

بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه در نشست حزب لیکود گفت: «روزنامه‌ها و شبکه‌ها می‌گویند ما می‌خواهیم جنگ را خاتمه دهیم. آن‌ها پیشتر گفته بودند که ما پس از آزادی دور نخست گروگان‌ها به جنگ پایان می‌دهیم، اما ما ادامه دادیم».

او افزود: «بنابراین ما متوقف نشده‌ایم، به نبرد ادامه می‌دهیم و جنگ را در روزهای آینده تشدید خواهیم کرد. این نبردی طولانی خواهد بود و در آینده نزدیک خاتمه نخواهد یافت. باید صبور، همبسته، متحد و در این وظیفه استوار باشیم».

به‌دنبال حمله گسترده گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل در روز ۱۵ مهر، ارتش اسرائیل از راه هوا، زمین و دریا به شدت نوار غزه را بمباران و گلوله‌باران کرده و تا کنون شمال این باریکه را به تصرف خود در آورده است.

در حمله گروه حماس که در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، دستکم ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته و بیش از ۲۴۰ نفر به گروگان گرفته شدند. از این تعداد تاکنون حدود صد نفر با زندانیان فلسطینی مبادله شده‌اند.

حملات گسترده اسرائیل به نوار غزه نیز، به گفته گروه حماس، بیش از ۲۰ هزار کشته از طرف فلسطینی‌ها برجا گذاشته و بیش از ۸۵ درصد جمعیت این باریکه آواره شده‌اند.