رئیس ستاد ارتش اسرائیل: جنگ در غزه برای ماه‌ها ادامه خواهد داشت؛ راه‌حل جادویی وجود ندارد

رئیس ستاد ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه پنجم دی از گسترش عملیات نظامی این کشور در مرکز و جنوب نوار غزه خبر داد و گفت که جنگ با گروه افراطی حماس «ماه‌های بسیار بیشتری» ادامه خواهد داشت.

هرتسی هالوی در یک نشست خبری با اشاره به دیدار روز سه‌شنبه خود از نوار غزه گفت ارتش اسرائیل به مرحله «از کار انداختن» گردان‌های رزمی حماس در شمال این باریکه نزدیک شده است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروهی ترویستی شناخته می‌شود.

او از «نابودی تعداد زیادی تروریست و فرمانده» حماس خبر داد و گفت نیروهای نظامی اسرائیل «صدها» تن از اعضای این گروه را نیز به اسارت خود در آورده‌اند.

این فرمانده بلندپایه نظامی اسرائیل در عین حال افزود: این جنگ «ماه‌های بسیار بیشتری ادامه خواهد داشت و ما از روش‌های متفاوتی بهره می‌بریم تا پیروزی‌های به‌دست آمده برای مدت طولانی حفظ شوند.»

آقای هالوی با اشاره به این‌که «راه‌حل جادویی» و «میان‌بر» برای از کار انداختن یک سازمان تروریستی وجود ندارد، گفت: «دست ما به رهبران حماس هم می‌رسد، ممکن است یک هفته زمان ببرد یا چند ماه.»

او با اشاره به این‌که ارتش اسرائیل در آغاز جنگ علیه حماس گفته بود این یک «جنگ طولانی» خواهد بود، افزود: «کار درستی بود که اهداف دور از دسترسی تعیین کنیم، و به این اهداف خواهیم رسید. به همین دلیل مدت زمان جنگ طولانی خواهد بود.»

واکنش به کشته شدن فرمانده سپاه در سوریه
رئیس ستاد ارتش اسرائیل پیرامون گزارش‌ها درباره کشته شدن رضی موسوی، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، در حمله اسرائیل به سوریه، حاضر به واکنش مستقیم نشد و گفت: «من درباره اقدامات متنوعی که انجام می‌دهیم، اظهارنظر نمی‌کنم. ارتش اسرائیل در همکاری با سایر سازمان‌های امنیتی، در سرتاسر خاورمیانه اقدام می‌کند؛ در داخل مرزهای کشور تا اطراف مرزهای کشور.»

او افزود: «ما همه اقدامات لازم را انجام می‌دهیم تا کاملا مشخص شود که در دفاع از اسرائیل مصمم هستیم و تا هرجایی پیش می‌رویم.»

نخست‌وزیر اسرائیل هم روز دوشنبه گفته بود که کشورش در روزهای آینده جنگ در نوار غزه را تشدید خواهد کرد.

در همان روز وزارت اقتصاد اسرائیل با اعلام این‌که جنگ در غزه دست‌کم تا پایان ماه فوریه ادامه خواهد داشت، خبر داد این جنگ حدود ۵۰ میلیارد شِکِل (۱۴ میلیارد دلار) دیگر در سال ۲۰۲۴ هزینه خواهد برد.

کمیسر بودجه وزارت اقتصاد اسرائیل در نشستی با نمایندگان کنست (پارلمان) این کشور یادآوری کرد ارقام کل هزینه‌های دفاعی اسرائیل ۴۸ میلیارد شکل از آنچه تعیین شده بود،‌ بیشتر خواهد شد.

مذاکرات جدید اسرائیل و آمریکا
در همین حال کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل، با وزیر خارجه آمریکا و مشاور امنیت ملی جو بایدن دیدار خواهد کرد.

دیدار این وزیر اسرائیلی با آنتونی بلینکن و جیک سالیوان در واشینگتن انجام خواهد شد و طرفین درباره جنگ در غزه و آزادسازی گروگان‌های در بند حماس گفت‌وگو خواهند کرد.

این دیدار در حالی انجام می‌شود که آمریکا آشکارا به اسرائیل هشدار داده است با توجه به افزایش تلفات در نواز غزه، اقدامات بیشتری برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی انجام دهد.

وزارت بهداشت غزه می‌گوید که در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۴۱ فلسطینی دیگر کشته و ۳۸۲ تن در نوار غزه زخمی شده‌اند.

این وزارتخانه که در کنترل حماس است، می‌گوید از آغاز درگیری میان دو طرف، تاکنون ۲۰ هزار و ۹۱۵ نفر در حملات اسرائیل به غزه کشته و ۵۴ هزار و ۹۱۸ نفر مجروح شده‌اند.

همچنین شبکه خبری اسرائیلی یدیعوت آحارونوت (وای‌نت) روز سه‌شنبه گزارش داد که واشینگتن «تاکنون» درخواست تل‌آویو برای دریافت تعداد بیشتری از بالگردهای آپاچی از آمریکا را «رد کرده است.»

با این حال، منابع امنیتی گفته‌اند که تصمیم آخر در مورد این موضوع حساس هنوز گرفته نشده و فشار اسرائیل برای رساندن تعداد بیشتری از بالگردهای آپاچی به ارتش اسرائیل ادامه دارد.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز گزارش داد که یک روز بعد از کریسمس، گلوله‌باران مناطق مرکزی غزه از سوی اسرائیل افزایش یافته است.

سازمان ملل اعلام کرد از شب کریسمس تا روز سه‌شنبه بر اثر تشدید حملات اسرائیل به مناطق مرکزی غزه، ۱۰۰ تن فقط در یک بخش از این ناحیه کشته شده‌اند.

جمعیت هلال احمر فلسطین نیز روز سه‌شنبه خبر داد که توپخانه اسرائیل طبقات بالایی مقر این سازمان در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه را هدف قرار داده و بر اثر آن شماری از آوارگان زخمی شده‌اند.

این نهاد گفت هزاران آواره نوار غزه در این ساختمان پناه گرفته‌اند.

یکی از مدیران تیم بشردوستانه سازمان ملل گفته‌است که بسیاری از فلسطینی‌ها در نوار غزه دستور تخلیه ارتش اسرائیل را دنبال کرده‌اند و به‌دنبال مناطق امن هستند، اما متوجه شده‌اند که فضای امن کمی در این منطقه پرجمعیت باقی مانده است.