آمریکا یک شبکه “انتقال پول ایران به حوثی‌ها” را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم‌هایی جدید علیه شبکه‌ای خبر داد که “پول ایران را به حوثی‌های یمن” منتقل می‌کرد. در بیانیه این وزارت‌خانه آمده که یک فرد و سه صرافی در یمن و ترکیه در این رابطه تحریم شده‌اند.

دو کودک زخمی فلسطینی در بیمارستانی در فرانسه بستری شدند
خبرگزاری رویترز می‌گوید، دو کودک فلسطینی که در جریان جنگ غزه زخمی شده‌اند، روز پنجشنبه ۲۸ دسامبر برای درمان در بیمارستانی در فرانسه بستری شدند.

وزارت خارجه فرانسه با اعلام این خبر مجددا تأکید کرد که به‌شدت نگران وضعیت انسانی در غزه است.

وزارت بهداشت غزه مدعی ۲۰ کشته و ۵۵ مجروح در حمله هوایی اسرائیل شد
وزارت بهداشت غزه که در کنترل حماس است مدعی کشته شدن ۲۰ فلسطینی در رفح، واقع در جنوب نوار غزه در حمله هوایی اسرائیل شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه همچنین از مجروح شدن ۵۵ نفر دیگر در این حمله خبر داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا شبکه انتقال پول ایران به حوثی‌ها را تحریم کرد
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که دست به تحریم‌های وسیع‌تری علیه حوثی‌ها می‌زند. واشنگتن از جمله سه موسسه مالی مستقر در ترکیه و یمن را تحریم کرد که انتقال پول از ایران به حوثی‌ها را امکان‌پذیر می‌کردند.

همچنین یک فرد به نام نبیل احمد الحظا که رئیس انجمن مبادلات ارز در صنعا است تحریم شده است.

به گفته دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، این شبکه با مدیریت فردی به نام سعید الجمال که از سوی این کشور تحریم شده و وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران است انتقال “میلیون‌ها دلار” به حوثی‌ها را تسهیل کرده است.

این تحریم‌ها در واکنش به حملات مکرر شورشیان حوثی یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ صورت می‌گیرد که تحت حمایت جمهوری اسلامی هستند.

این حملات پس از آغاز جنگ حماس و اسرائیل به دلیل حمایت حوثی‌ها از این گروه تروریستی بالا گرفته و امنیت کشتی‌رانی در دریای سرخ را مختل کرده است.

حملات گسترده ارتش اسرائیل به مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان

ارتش اسرائیل می‌گوید، در واکنش به حملات حزب‌الله به شمال این کشور، دست به عملیات گسترده زمینی و هوایی علیه مواضع شبه‌نظامیان شیعه لبنان زده است.

به گفته ارتش اسرائیل حملاتی که توسط جت‌های جنگنده، تانک‌ها و توپخانه انجام شد، زیرساخت‌های حزب‌الله را هدف قرار دادند که برای انجام حملات علیه اسرائیل استفاده می‌شد.

از جمله این مواضع، مجتمع‌های نظامی حزب‌الله بوده است که در پاسخ به حملات اوایل امروز به اسرائیل هدف جت‌های جنگنده این کشور قرار گرفتند. حزب‌الله امروز حدود ۵۰ موشک و همچنین دو پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرد.بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، همچنین یک هسته حزب‌الله که برای انجام یک حمله موشکی ضد تانک آماده می‌شد و یک هسته دیگر در ساختمانی که قبلاً برای شلیک به سمت اسرائیل استفاده می‌شد، هر دو مورد اصابت قرار گرفتند.

آمادگی آلمان برای مأموریت حفاظتی اتحادیه اروپا در دریای سرخ
دولت ‌آلمان اعلام کرد که این کشور برای مأٰموریت اتحادیه اروپا جهت حفاظت از امنیت تردد کشتی‌های تجاری در دریای سرخ آماده است.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: «ما به همراه شرکای خود در اتحادیه اروپا در مورد این رایزنی می‌کنیم که آیا می‌توان یک مأموریت دریایی جدید اتحادیه اروپا را به وجود آورد یا خیر.»

به گفته او، در این باره هنوز تصمیم گیری نشده، اما دولت آلمان آمادگی این اقدام را دارد و مهم این است که بتوان “به عنوان اتحادیه اروپا و در سریع‌ترین زمان ممکن” عمل کرد.

حملات موشکی و پهپادی شورشیان حوثی یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ کشتی‌رانی را با خطر جدی مواجه کرده است.

شبه‌نظامیان حوثی بارها به کشتی‌ها در تنگه‌های سواحل شرقی آفریقا و شبه‌جزیره عربستان حمله کرده‌اند. حوثی‌ها می‌گویند، این حملات را در حمایت از حماس در جنگ غزه ادامه می‌دهند.

بیش از ۹۰ درصد مسیحیان جنوب لبنان محل زندگی خود را ترک کرده‌اند
بر اساس گزارش آژانس خبری کاتولیک (KNA)، تقریباً تمامی مسیحیان جنوب لبنان از اکتبر به این سو خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

سازمان بین‌المللی امدادی کاتولیک (Kirche in Not) در مونیخ می‌گوید، ۹۰ درصد ساکنان برخی از شهرهای عمدتا مسیحی‌نشین با شروع جنگ و درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله محل زندگی‌ خود را ترک کرده‌اند.

به گفته خاویر بیسیتس، عضو پروژه کمک‌رسانی به سوریه در این مناطق: «تقریبا هر روز موشک شلیک می‌شود و بعضی نقاط تقریبا خالی از سکنه شده‌اند.»

پس از کشتار حماس در هفتم اکتبر و تنشی که در منطقه به وجود آمد، ارتش اسرائیل به شکل مداوم به مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان حملات موشکی کرده است. به گزارش همکاران امداد کاتولیک، در این بحران اهداف غیرنظامی نیز مکررا تحت تأثیر وضعیت جنگی قرار می‌گیرند.

کریدور کمک‌رسانی از طریق دریای مدیترانه “تحت نظارت اسرائیل”
اسرائیل پذیرفته است که از سوی قبرس یک کریدور کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه از طریق دریای مدیترانه ایجاد شود.

یک سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل گفت، کشورش با این پیشنهاد به شرطی موافقت کرده است که محموله‌ کمک‌های بین‌المللی در قبرس “تحت نظارت اسرائیل” بررسی و سپس مستقیماً به نوار غزه تحویل داده شود.

او به خبرگزاری فرانسه گفت که مسیر دریایی قبرس برای ارسال کمک مناسب است، اما هنوز برخی از مسائل تدارکاتی وجود دارد که باید حل شود.

قبرس این پیشنهاد را بیش از یک ماه پیش ارائه کرد و گفت، هدفش این است که مقادیر زیادی از کمک‌های مورد نیاز فوری را از طریق دریا به نوار غزه برساند.

مصر: هنوز به طرح صلح پاسخی داده نشده است
مصر می‌گوید، هنوز هیچ پاسخی برای طرحی که برای صلح در جنگ غزه پیشنهاد داده، دریافت نکرده است. سرویس امنیت دولتی مصر (SIS) اعلام کرد که هیچ یک از طرف‌های درگیر (اسرائیل و حماس) هنوز به طرح مصر پاسخ نداده‌اند.

مصر سوم دی‌ برای پایان دادن به جنگ غزه طرحی را ارائه کرد که شامل سه مرحله متوالی و مرتبط با یکدیگر می‌شود.

بر اساس این طرح، حماس باید ۴۰ گروگان اسرائیلی را در قبال پذیرش توقف ۱۴ روزه جنگ از سوی ارتش اسرائیل آزاد کند. اسرائیل باید علاوه بر توقف کامل تمامی عملیات نظامی و اطلاعاتی خود در نوار غزه ۱۲۰ فلسطینی‌ را ظرف دو هفته از زندان‌های خود آزاد کند.

در مرحله دوم مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطینی با هدف ایجاد یک حکومت امنیتی اضطراری متشکل از تمامی طرف‌های فلسطینی در نوار غزه، وارد گفت‌وگو می‌شوند.

و مرحله سوم شامل دوره طولانی‌تری از آتش‌بس، آزادی گروگان‌های بیشتر و عقب‌نشینی کل سربازان اسرائیلی از نوار غزه است.

مصر گفته است که جزئیات این طرح پس از پاسخ طرفین به تفصیل بررسی می‌شود.

۵۰۱ نظامی اسرائیلی در جنگ علیه حماس کشته شدند
به گزارش تایمز اسرائیل، ۵۰۱ نظامی اسرائیلی از هنگام حمله حماس به اسرائیل کشته شده‌اند. بنا بر گزارش، در هفتم اکتبر دست‌کم ۲۷۴ سرباز و ۳۸ افسر امنیتی محلی (که غیرنظامی هستند اما در لیست ارتش اسرائیل قرار دارند) توسط تروریست‌های حماس کشته شدند.

تلفات ارتش اسرائیل در جریان حمله زمینی به نوار غزه تاکنون ۱۶۷ نفر بوده است. از زمان آغاز درگیری‌ها، ۹ سرباز نیز در حملاتی کشته شدند که گروه‌های تروریستی حزب‌الله و جهاد اسلامی در مرز لبنان مسئولیت آن را بر عهده گرفتند. دو سرباز در حملات تروریستی در کرانه باختری کشته شدند.

یک سرباز بر اثر آتش خودی در کرانه باختری، یک سرباز به دلیل نقص مهمات در مرز لبنان، دو سرباز در تصادف تانک در شمال اسرائیل و تعدادی از حوادث مرگبار دیگر در بحبوحه جنگ کشته شده‌اند که بخشی از این حوادث ارتباط مستقیمی با جنگ نداشته‌اند.

لیست ارتش اسرائیل شامل ۵۷ افسر پلیس کشته شده در حمله هفتم اکتبر، همچنین یک افسر کشته شده در حمله تروریستی در اورشلیم و یک افسر کشته شده در درگیری با عوامل تروریستی در کرانه باختری نمی‌شود.

دیتیب از دولت آلمان خواستار کمک بیشتر برای فلسطینیان شد
اتحادیه ترکی-اسلامی برای امور دینی (DITIB) از دولت آلمان درخواست کرده است تا کمک‌های بشردوستانه بیشتری به غیرنظامیان در نوار غزه ارائه کند.

دیتیب در نامه‌ای سرگشاده خطاب به دولت نوشت که “فاجعه انسانی در غزه به ابعاد غیرقابل تحملی” رسیده و “رنج غیرنظامیان فلسطینی قلب مردم جهان را می‌لرزاند”.

این اتحادیه خواستار پایان دادن به خشونت و توقف فوری شد. دیتیب بزرگترین نهاد اسلامی در آلمان است. در نامه این نهاد آمده است که “اقدامات دولت اسرائیل در غزه نباید منجر به رنج‌های انسانی بیشتر شود” و این مستلزم “استفاده از دیپلماسی فشرده صلح برای پایان دادن به چرخه خشونت است”.

سازمان ملل: ۴۰ درصد از مردم غزه در خطر گرسنگی هستند
به گفته آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA)، در نتیجه جنگ در نوار غزه ۴۰ درصد از جمعیت ساکن در آن در خطر گرسنگی قرار گرفته‌اند.

توماس وایت، مدیر اونروا در غزه، در پلتفرم X نوشت که مردم غزه با “فاجعه گرسنگی” می‌جنگند و “هر روز آنها مبارزه برای بقا و یافتن غذا و آب است.” وایت بر ضرورت دریافت‌ کمک‌های بیشتر به مردم تاکید کرد و گفت که “تنها امید باقی‌مانده آتش‌بس بشردوستانه است.”

اسرائیل بارها اعلام کرده است که اجازه می‌دهد کمک‌های کافی به نوار غزه برسد، اما گروه‌های امدادی سازمان ملل در توزیع آنها ناکام مانده‌اند. این کشور همچنین گروه تروریستی حماس را متهم به “دزدی” کالاهای کمکی کرده است.

امدادگران تاکید می‌کنند که حمل و نقل و تحویل کالا در وضعیت جنگی بسیار دشوار است.

مقامات بهداشتی غزه مدعی کشته شدن ۲۱۳۲۰ نفر شدند
مقامات بهداشتی نوار غزه مدعی شده‌اند که در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱۰ فلسطینی دیگر در حملات اسرائیل به این باریکه کشته شده‌اند.

بر این اساس، تعداد کشته‌شدگان از آغاز حمله اسرائیل به نوار غزه تا کنون به ۲۱۳۲۰ نفر رسیده است.

۵۵۶۰۳ نفر دیگر نیز مجروح گزارش شده‌اند.

ارتش اسرائیل از کشته شدن آوارگان فلسطینی در حملات هوایی خود ابراز تاسف کرد
ارتش اسرائیل از کشته شدن تعداد زیادی از آوارگان فلسطینی در حمله هوایی نیروهای خود در شب کریسمس و “خسارات وارده به غیرنظامیانی که در جنگ شرکت نداشتند” ابراز تأسف کرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که آنها در حال “بررسی و درس‌آموزی از این حادثه “هستند.

به گفته وزارت بهداشت غزه، در ۲۴ دسامبر، بیش از ۷۰ نفر در حملات هوایی اسرائیل به منطقه اردوگاه المغازی کشته شدند. زنان و کودکان نیز در میان قربانیان بودند. گزارش‌های سازمان ملل حتی از کشته شدن ۸۶ نفر خبر داده است.

ارتش می‌گوید، جنگنده‌های اسرائیلی “به عنوان بخشی از عملیات در نوار غزه علیه اهداف تروریستی حماس، به دو هدف که افراد حماس در کنار آنها بودند، حمله کردند” و قبل از این حملات ارتش “اقداماتی را برای کاهش آسیب به غیرنظامیان بی‌گناه در منطقه انجام داد.”

بررسی‌های اولیه نشان داد که ساختمان‌های مجاور اهداف مورد نظر ارتش اسرائیل نیز مورد اصابت قرار گرفته‌اند. رسانه‌های اسرائیلی نوشته‌اند که در این حملات “از مهمات مناسب استفاده نشده که منجر به خسارات زیادی” شده است.