تداوم حملات اسرائیل به مرکز غزه و نگرانی از «گسترش» جنگ همزمان با تشدید درگیری با حزب‌الله لبنان

با وجود وخامت اوضاع غیرنظامیان در نوار غزه و درخواست‌ها برای برقراری یک آتش‌بس، حملات ارتش اسرائیل امروز پنجشنبه ۷ دی در هشتاد و سومین روز جنگ با تمرکز بر مرکز این منطقه ادامه یافت. علاوه بر نوار غزه، نیروهای اسرائیلی حملات شبانه خود را به شهرهای بزرگ کرانه باختری اشغالی، به ویژه در جنین و رام الله تشدید کردند. همزمان ستاد ارتش اسرائیل نسبت افزایش درگیری‌ها و تبادل آتش در شمال این کشور با حزب‌الله هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش اسرائیل حملات خود در شهر خان یونس، واقع در جنوب نوار غزه و همچنین اردوگاه‌های آوارگان در مرکز این سرزمین فلسطینی را ادامه داد.

به گفته وزارت بهداشت حماس، ۱۹۵ نفر در ۲۴ ساعت در غزه توسط نیروهای اسرائیلی کشته شدند. این وزارتخانه روز چهارشنبه گفت که ارتش به طور مشخص خانه‌ای در نزدیکی بیمارستان الأمل در خان یونس را هدف قرار داده است که ۲۲ کشته و ۳۴ زخمی برجای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین (وفا)، علاوه بر نوار غزه، نیروهای اسرائیلی حملات شبانه خود را به شهرهای بزرگ در کرانه باختری اشغالی، به ویژه در جنین و رام الله افزایش دادند. در این حملات یک نفر کشته و شماری زخمی شدند. همچنین شش فلسطینی روز چهارشنبه در جریان عملیات اسرائیل در یک اردوگاه فلسطینی در شمال این منطقه کشته شدند.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از مصادره پول های موجود در صرافی‌های کرانه باختری خبر داد که احتمال داشت توسط حماس استفاده شود. به گفته این وزیر اسرائیلی، در یورش نیروهای اسرائیلی به کرانه باختری، ده‌ها میلیون شکل (معادل حدود۲.۷ میلیون دلار) به همراه تعدادی اسناد و تلفن‌های همراهی که می‌توانست برای کمک به حماس استفاده شود مصادره شد.

بر اساس آمار مقامات خودگردان فلسطین، از زمان آغاز جنگ، بیش از ۳۰۰ فلسطینی در کرانه باختری اشغالی توسط سربازان و در برخی موارد توسط شهرک نشینان اسرائیلی کشته شده‌اند.
تشدید تنش با حزب‌الله

همچنین در نتیجه تبادل آتش میان ارتش اسرائیل و حزب الله در روز چهارشنبه، یک جنگجوی این گروه و دو نفر دیگر کشته شدند. دولت استرالیا تایید کرد که دو نفر از افراد کشته شده در حمله اسرائیل در جنوب لبنان تابعیت این کشور را داشتند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، از زمان آغاز درگیری‌های مرزی، بیش از ۱۵۰ نفر در لبنان کشته شده‌اند که بیشتر آن‌ها جنگجویان حزب‌الله بوده‌اند. اما دست‌کم ۲۰ غیرنظامی از جمله سه خبرنگار در حملات اسرائیل کشته شدند.

بر اساس آمارهای ارتش اسرائیل، حداقل چهار غیرنظامی اسرائیلی و ۹ سرباز این کشور در نتیجه حملات انجام شده از سوی جنوب لبنان کشته شده‌اند. ستاد کل ارتش نسبت به تشدید تنش‌ها و افزایش درگیری در امتداد مرز با لبنان هشدار داد و اعلام کرد که در پاسخ به شلیک پهپاد انتحاری از جنوب لبنان، مواضع حزب‌الله را هدف قرار داده است.

به دنبال تهدید مقامات جمهوری اسلامی برای پاسخ به کشته شدن یکی از فرماندهای سپاه در سوریه، هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، خاطرنشان کرد که نیروهای اسرائیلی «در آمادگی بسیار بالایی برای گسترش نبرد در شمال هستند».

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران روز چهارشنبه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی حق انتقام کشته شدن رضی موسوی را برای خود محفوظ می‌داند، اظهار داشت: «پاسخ ما به ترور شهید موسوی ترکیبی از اقدام مستقیم و جبهه مقاومت خواهد بود.»

افزایش حملات در نوار غزه و احتمال گسترش درگیری به جبهه‌های دیگر در حالی صورت می‌گیرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در یک گفتگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل درخواست خود را برای برقراری یک «آتش بس پایدار» در نوار غزه تکرار کرد.