وضعیت وخیم میریوسف یونسی، پدر علی یونسی، یک سال پس از بازداشت

روز پنجشنبه ۷ دی ماه ۱۴۰۲، زندانی سیاسی میریوسف یونسی طی یک سال بلاتکلیفی در زندان شنوایی یک گوش خود را به طور کامل از دست داده و گوش دیگرش نیز کم شنوا شده است. اما به دستور وزارت اطلاعات از رسیدگی پزشکی محروم است.

آیدا یونسی دختر میریوسف یونسی درباره وضعیت پدرش در زندان اوین چنین نوشته است:

«یک سال از بازداشت پدرم، ‎میریوسف یونسی، گذشت. همچنان بدون صدور حکم محکومیتی در بازداشت موقت در زندان اوین است. در روزهای اخیر، وکیل اجازه ورود به پرونده پیدا کرده است.
در یک سال گذشته شنوایی یک گوشش را کامل از دست داده و گوش دیگرش کم‌شنوا شده است.
پزشک اوین گفته امکان درمان در زندان وجود ندارد. در چند هفته اخیر بارها قول دادند که پدرم را پیش دکتر متخصص خواهند برد و مادرم هربار با مراجعه به دکتر وقت درمان گرفته است، اما هر بار در دقیقه آخر اعزام برای درمان را کنسل کردند، که بخشی از بازی وزارت اطلاعات برای آزار پدرم است».یکی دیگراز اعضای خانواده‌ این زندانی سیاسی محبوس در اوین، نیز از «لغو ناگهانی» قرارهای پزشکی تخصصی در مورد او خبر داد.

رضا یونسی فرزند میریوسف یونسی روز پنجشنبه در توئیتی نوشت که لغو این قرارها در حالی است که پزشک زندان اوین عدم امکان درمان پدرش در زندان را تأیید کرده است.

آقای یونسی نوشت که این اقدام ماموران زندان «تاکتیکی نگران‌کننده از سوی وزارت اطلاعات رژیم ایران برای آزار و اذیت» پدرش است.میریوسف یونسی، پدر زندانی سیاسی علی یونسی است. او که بیش از ۱۰ سال سن دارد، روز چهارشنبه ۷دی ماه ۱۴۰۱، در سومین ماه از شروع اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، توسط ماموران لباس شخصی بدون ارائه حکمی در منزل پدری خود در شاهرود بازداشت شد. ماموران اطلاعات پس از بازداشت او به منزل مسکونی خانواده او در تهران یورش برده و موبایل‌ها، لپ ‌تاپ‌ و وسایل شخصی‌ شان را با خود بردند. آنها حین تفتیش منزل با مادر علی یونسی درگیر و به او توهین کرده باعث بدحالی او شدند.

روز دوشنبه ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۱، وزارت اطلاعات مدعی شد که او جزو یک «شبکه‌ تأمین مالی و تجهیزات تیم‌های عملیاتی» سازمان مجاهدین خلق در ایران بوده است.

میریوسف یونسی حدود سه ماه و نیم در سلول های انفرادی و در بسته بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ تحت شکنجه و بازجویی قرار داشت. او از دسترسی به داروهایش محروم بود و به گفته فرزندانش با روش های خشونت آمیز و حرفهای زشت تحت فشار قرار گرفت تا اتهاماتی را که به او مربوط نیست، قبول و به آنها اعتراف کند. او هم اکنون بیش از یک سال است که در زندان اوین در بلاتکلیفی به سر می برد.علی یونسی دانشجوی مهندسی کامپیوتر و امیرحسین مرادی دانشجوی فیزیک، دو دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف روز ۲۲ فروردین ماه ۹۹، توسط مأموران اطلاعات بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شدند. بازداشت آنها با ضرب و شتم همراه بود. این دو دانشجو سپس به سلولهای انفرادی ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.

ماموران شامگاه جمعه ۲۲ فروردین ماه پس از تفتیش منازل و بدون ارائه حکم قضایی این دوفعال دانشجویی را همراه با ضرب و شتم شدید بازداشت کردند بطوریکه در هنگام یورش ۱۲ مامور سپاه پاسداران به خانه علی یونسی، در ضرب و شتم وحشیانه پیشانی او را شکافتند.

امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ و علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ است. همچنین، علی یونسی با کسب مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد، برای ایران افتخار آفریده است.

عفو بین الملل روز دوشنبه اول آذر ۱۴۰۰، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به قضاییه ایران نسبت به خطر اعدام دو دانشجوی نخبه علی یونسی و امیرحسین مرادی هشدار داده و خواستار آزادی فوری آنها شد.

در نهایت این دو دانشجوی نخبه زندانی سیاسی، در تاریخ ۵ تیر ۱۴۰۱، پس از ۸۰۸ روز نگهداری در بندهای دربسته و سلولهای انفرادی زندان اوین، با احکام سنگین ۱۶ سال حبس، به بندهای عمومی اوین منتقل شدند. علی یونسی همراه با پدرش میریوسف یونسی هم اکنون در زندان اوین محبوس هستند.