انتقادات مردم از افزایش قیمت اینترنت در ایران؛ وزیر ارتباطات: چاره‌ای نداشتیم

گزارش‌ها و پیام‌های رسیده به ایران اینترنشنال حاکی از انتقاد مردم نسبت به افزایش قیمت اینترنت در ایران است. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، با وعده «بسته اینترنت مجانی» گفت این افزایش قیمت اینترنت «ناگزیر بود».

رسانه‌های ایران روز یکشنبه دهم دی گزارش دادند که زارع‌پور در واکنشی به خبر گران شدن اینترنت، گفت: «با توجه به شرایطی که اپراتور‌ها داشتند، افزایش قیمت اینترنت ناگزیر بود. ما با زیر قیمتی که اپراتور‌ها درخواست کرده بودند موافقت کردیم و شرایطی نیز برای افزایش کیفیت پیش‌بینی کرده‌ایم.»

این وزیر دولت ابراهیم رئیسی با بیان این که «سمت مردمیم اما چاره‌ای نداشتیم»، وعده داد که در صورت تغییر تعرفه اینترنت و با توجه به افزایش هزینه‌های مردم در ماه‌های پایانی سال، «بسته اینترنت رایگان به مردم» داده می‌شود.

او افزود از اپراتور‌ها تعهد گرفته‌ شده بسته رایگانی را برای همه مردم فعال کنند و بسته طراحی شده به گونه‌ای است که بخش اصلی نیاز افراد به اینترنت را تا پایان سال تامین کند.

زارع‌پور در این زمینه با صداوسیما نیز مصاحبه کرد و ویدیوی این مصاحبه نشان می‌دهد صدای او به دلیل کیفیت و سرعت پایین اینترنت با اختلال مواجه شده و ارتباط صداوسیما با او نیز در انتها قطع می‌شود.

روز جمعه، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از افزایش حدود ۳۰ درصدی تعرفه اینترنت اپراتورهای ارتباطی خبر داد و اعلام کرد این تصمیم در برابر پذیرش تعهدات مرتبط با افزایش کیفیت شبکه توسط اتخاذ شده است.

اینترنت در ایران با محدودیت‌های گسترده‌ای مواجه است و حکومت بسیاری از وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها از جمله تعدادی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی را مسدود کرده است.

افزایش قیمت اینترنت در ایران بر اساس دستور اپراتورها بوده و جلال بهبودی، مدیرکل حسابداری و مدیریت شرکت همراه اول، در صداوسیما در دفاع از این افزایش قیمت گفت: «طرف پنج گیگ ترافیک اینترنت می‌خواهد مصرف کند که به اندازه قیمت یک بسته ۱۰۰ گرمی تخمه است.»

بر اساس پیام‌هایی که به دست ایران اینترنشنال رسیده، مردم نسبت به افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت اینترنت در ایران معترض هستند.

شهروندی با ارسال پیامی به ایران‌اینترنشنال در مورد گران شدن اینترنت گفت: «این گرانی‌ها نشان‌ می‌دهد که در ایران اینقدر فساد سیستماتیک گسترده شده که برای اداره کردن دولت از جیب مردم استفاده می‌کنند یعنی با گران کردن کالاها و خدمات.»

یکی دیگر از شهروندان با ارسال ویدیویی گفت که افزایش ۳۰ درصدی اعلام‌شده برای اینترنت دروغ حاکمیت است و در اصل ۴۰ درصد گران کرده‌اند. او ادامه داد: «این افزایش قیمت برای جبران اختلاس‌ها و هزینه کمک به غزه است.»

علاوه بر مردم، برخی مقام‌های حکومتی در این زمینه انتقادهایی را مطرح کردند.

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: «تقریبا در سایر کشورها کمتر از یک درصد از حقوق خانوار هزینه اینترنت می‌شود این در حالی است که این عدد در کشور ما ۱۰ درصد است.»

او افزود: «در برخی مواقع ناچاریم یک فایل را چندین بار آپلود کنیم تا به دست گیرنده برسد.»