خانه / اخبار مهم روز / کاخ سفید: حق دفاع از خود در سوریه را برای خود محفوظ می‌دانیم

کاخ سفید: حق دفاع از خود در سوریه را برای خود محفوظ می‌دانیم

کاخ سفید

کاخ سفید روز دوشنبه ۱۹ ژوئن اعلام کرد نیروهای ائتلاف که در سوریه با داعش می‌جنگند حق دفاع از خود را دارند. این در حالی است که روسیه هشدار داده است هر هواپیمایی که وارد منطقه عملیاتی این کشور شود یک هدف بالقوه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز یکشنبه در پی سرنگونی یک جنگنده سوریه توسط نیروهای آمریکایی در نزدیکی شهر الرقه که قصد بمباران مواضعی در نزدیکی نیروهای ائتلاف آمریکایی را داشت تنش در این کشور بالا گرفته است. این اولین بار است که واشنگتن در جریان جنگ داخلی سوریه دست به چنین اقدامی می‌زند.

در ضمن از سال ۱۹۹۹ این اولین بار است که نیروهای آمریکایی اقدام به سرنگونی یک جت جنگنده سرنشین دار می‌کنند.

در پی بالا گرفتن تنش بین واشنگتن و مسکو، روسیه گفت در واکنش به سرنگون کردن این جت جنگنده آرایش نظامی خود در سوریه را تغییر خواهد داد.

روسیه که یکی از مدافعان سرسخت رژیم بشار اسد در سوریه است گفت که هواپیماهای ائتلاف آمریکایی را در غرب رودخانه فرات در سوریه یک هدف بالقوه بحساب می‌آورد و با سیستم موشکی و جنگنده آن ها را ردگیری خواهد کرد، اما روسیه نگفت که اقدام به سرنگون کردن این هواپیماها خواهد کرد.

وزارت دفاع روسیه همچنین گفت که بی درنگ توافق امنیت هوایی سوریه با واشنگتن، که برای جلوگیری از برخورد خطرناک هواپیماها تنظیم شده را لغو خواهد کرد.

واشنگتن در پاسخ به تهدیدهای روسیه اعلام کرد «هرکاری که برای حراست از منافع خود لازم باشد انجام خواهیم داد».

شان اسپنسر، سخنگوی کاخ سفید گفت: «رژیم سوریه باید بداند که ما حق دفاع از خود و دفاع از نیروهای ائتلاف که علیه داعش می‌جنگند را برای خود محفوظ می دانیم».

ارتش آمریکا گفت که موضع جنگنده‌های خود را بر فراز سوریه تغییر می‌دهد تا امنیت خدمه آمریکایی در مقابل حمله‌های داعش را حفظ کند.

کاخ سفید همچنین گفت که خطوط ارتباطی با روسیه را فعال خواهد گذاشت تا از این طریق از هرگونه حادثه‌ای برفراز سوریه جلوگیری کند.