انجمن قلم آمریکا بازداشت دوباره و صدور حکم جدید برای توماج صالحی را محکوم کرد

انجمن قلم آمریکا بازداشت دوباره و صدور حکم جدید برای توماج صالحی به دلیل بیان شکنجه‌های دوران بازداشت را محکوم و اعلام کرد که مقامات جمهوری اسلامی بارها ترس شدید خود را از هنرمندان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، و دیگر افرادی که عقاید مخالف خود را بیان می‌کنند، نشان داده‌اند.همزمان با ادامه حبس در انفرادی توماج صالحی، کفیل سیاسی این خواننده معترض زندانی از منتقل نشدن او به بند عادی زندان ابراز نگرانی کرد و گفت که نگران امنیت و جان او است.

«یه وان ری»، نماینده حزب سوسیال دموکرات آلمان، که کفالت سیاسی توماج صالحی، رپر معترض، را بر عهده دارد، روز جمعه ۱۵ دی، با انتشار متنی در شبکه اجتماعی «ایکس»، خواستار شفاف‌سازی شرایط این زندانی سیاسی شد.

Toomaj has been released on bail!
I’m very happy about that, but we have to be cautious. Freedom on bail is not real freedom, not freedom without conditions. As long as the Islamic Republic does not drop all charges against him, we will not stop fighting for him. #ToomajSalehi

او با اشاره به صدور حکم یک سال حبس، ۲ سال ابطال پاسپورت و دوره اجباری «مدیریت رفتار» برای آقای صالحی به دلیل انتشار یک فایل تصویری نوشت که با این حال، او را به بند عادی زندان منتقل نکردند.

امير رئيسيان، وکیل توماج صالحی، روز دوشنبه ۱۱ دی، اعلام کرد که موکلش به دنبال اطلاع‌رسانی تصویری درباره شکایت از ضابطین پرونده‌اش، به یک سال حبس، دو سال ابطال گذرنامه و شرکت در دوره «مدیریت رفتار و مهارت دانش» محکوم شده است.

او در نامه ای سرگشاده خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئيس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، با شرح جزییات مربوط به بازداشت موکلش، تاکید کرد که این روند رسیدگی و دادرسی «نه منطبق با قانون است و نه به حقوق شهروندی توجهی دارد.»

در همین حال انجمن قلم آمریکا بازداشت دوباره توماج صالحی، خواننده معترض در ایران، و حکم اخیر صادر شده علیه او را محکوم و اعلام کرد که این اقدام «بخشی از سرکوب گسترده‌تر و نگران‌کننده حق اساسی آزادی بیان در ایران است».

در بیانیه این انجمن که روز پنج‌شنبه، ۱۴ دی‌ماه، منتشر شد آمده است: «ما محکومیت توماج صالحی را به شدت محکوم می‌کنیم و خواستار آزادی فوری وی و رفع تمامی اتهامات علیه او هستیم.»

انجمن قلم آمریکا اضافه کرد: «مقامات ایرانی بارها و بارها ترس شدید خود را از هنرمندان، موسیقیدانان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، فیلمسازان و دیگرانی که جرأت می‌کنند عقاید مخالف با سیاست‌های رژیم کنونی را به اشتراک بگذارند، نشان داده‌اند. این بزدلی باید متوقف شود.»