آمریکا یک هواپیمای بدون سرنشین ساخت ایران را در سوریه سرنگون کرد

پهپاد

آمریکا اعلام کرد که یک هواپیمای بدون سرنشین متعلق به نیروهای طرفدار رژیم دمشق را در جنوب سوریه سرنگون کرده است. وزارت دفاع آمریکا می‌گوید این درون یا پهپاد، ساخت ایران بوده است. نیروهای آمریکایی در سوریه تاکنون تلاش کرده‌اند که فعالیت نظامی خود را به مبارزه علیه داعش و سایر گروه‌های تروریست محدود کنند و با نیروهای رژیم دمشق درگیری مستقیم نداشته باشند.

درون یا پهپاد سوری که توسط یک هواپیمای جنگی اف-١۵ آمریکایی سرنگون شده، مدل “شاهد ۱۲۹” ساخت ایران بوده است. پنتاگون اعلام کرد که این پهپاد ظاهراً قصد حمله به نیروهای ائتلاف را داشته و در نتیجه هدف قرار گرفته است.

به تازگی در سوریه، درگیری مستقیم بین نیروهای آمریکایی و نیروهای وابسته به بشار اسد شدت گرفته است.

در این میان مسکو هم هشدار داده که می‌تواند هواپیماهای متعلق به نیروهای ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا را هدف گیرد.

دو روز قبل، یکشنبه ١٨ ژوئن، ارتش سوریه اعلام کرد که نیروهای ائتلاف یکی از هواپیماهایش را زده‌اند. به دنبال این خبر، تنش میان جناح‌های طرفدار و مخالف رژیم دمشق شدت گرفت و روسیه تصمیم گرفت که ارتباطات نظامی خود را با آمریکا قطع کند. با اینحال یک روز بعد واشنگتن اعلام کرد که مایل است “کانال ارتباط نظامی” خود با روسیه را حفظ نماید. نیروهای دو کشور به رغم رقابت در سوریه، ناچارند تا اندازه‌ای هماهنگی داشته باشند تا حداقل از اشتباهات نظامی پرهیز کنند.

با این که نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در سوریه حضور دارند، اما واشنگتن تاکنون کوشیده تا درگیری مستقیمی با نیروهای رژیم بشار اسد نداشته باشد.