زلنسکی در سفر به بالتیک خواستار پدافند هوایی پیشرفته شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین که در جریان تور کشورهای حوزه دریای بالتیک خود اینک در استونی به سر می‌برد، از مقامات کشورهای بالتیک خواستار پدافند هوایی پیشرفته برای مقابله با حملات روسیه شد.

به گزارش «یورونیوز»، رئیس‌جمهوری اوکراین اواخر روز چهارشنبه از لیتوانی وارد استونی شد، و روز پنجشنبه با رهبران این کشور دیدار و در پارلمان آن سخنرانی کرد. این اولین سفر خارجی‌ زلنسکی در سال جدید است.زلنسکی پس از گفت‌وگو با گیتاناس ناوسدا، رئیس‌جمهوری لیتوانی گفته بود اوکراین ثابت کرده است که می‌توان جلوی روسیه ایستاد، و اینکه بازدارندگی ممکن است.

وی در استونی نیز همین حرف را تکرار کرد و گفت کشورش به دنیا ثابت کرده است که می‌توان ارتش روسیه را متوقف کرد، اما تاکید کرد کی‌یف برای ادامه مقابله با تهاجم مسکو به پدافند هوایی پیشرفته نیاز دارد.

رئیس‌جمهوری اوکراین طی سخنرانی خود در ویلنیوس گفته بود که اوکراین باید پدافند هوایی خود را برای مقابله با حملات موشکی و پهپادهای روسیه تقویت کند و ذخایر مهمات خود را افزایش دهد.

به گفته مقامات اوکراینی، مسکو بین 29 دسامبر تا 2 ژانویه بیش از 500 هواپیمای بدون سرنشین و موشک به سوی اوکراین شلیک کرد و کی‌یف را مجبور کرد تا بسیاری از ذخایر تسلیحاتی خود را مصرف کند.

اوکراین در حال حاضر در تلاش است تا صنایع دفاعی خانگی خود را توسعه دهد، و برای سرعت بخشیدن به تولید مهمات و تسلیحات، پروژه‌های مشترک با کشورهای خارجی ایجاد کند.

به گفته یورونیوز، انتظار می‌رود در جریان سفر زلنسکی و هیئت همراهش به کشورهای بالتیک، مقامات اوکراینی توافق‌نامه‌هایی برای همکاری در زمینه تولید مشترک تسلیحات امضا کنند.رئیس‌جمهوری لیتوانی گفته بود کشورش در ماه جاری مهمات، ژنراتور و سیستم‌های انفجاری به اوکراین ارسال خواهد کرد. ویلنیوس در ماه فوریه نیز نفربرهای زرهی ارائه خواهد کرد. ناوسدا گفت که لیتوانی 200 میلیون یورو برای حمایت از کی‌یف تصویب کرده است.