سنتکام: شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به الاسد حمله کردند

فرماندهی مرکزی ایالات متحده حمله موشکی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به پایگاه هوایی الاسد در عراق را تأیید کرد. به گفته سنتکام یک سرباز عراقی زخمی شده است. عربستان نسبت به افزایش تنش‌ها در دریای سرخ ابراز نگرانی کرد.

سنتکام: شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به پایگاه الاسد حمله موشکی کردند
فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) حمله شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی به پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق را تأیید کرد. طبق اعلامیه سنتکام شنبه (۳۰ دی) ساعت ۶:۳۰ بعدازظهر به وقت محلی چندین موشک بالستیک و راکت توسط این شبه‌نظامیان به سمت این پایگاه شلیک شد. به گفته سنتکام بیشتر این موشک‌ها توسط سامانه‌های پدافند هوایی پایگاه رهگیری شدند. برخی از این موشک‌‌ها نیز به این پایگاه اصابت کرده‌اند.

در این اطلاعیه آمده حداقل یک سرباز عراقی در پی این حملات زخمی شده و شماری از پرسنل آمریکایی نیز “تحت مراقبت برای آسیب‌های مغزی تروماتیک هستند.” به گفته سنتکام ارزیابی خسارات ناشی از این حمله موشکی ادامه دارد.

جزئیات مجروح شدن سربازان آمریکایی در حمله به پایگاه عین‌الاسد عراق
یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت که سربازان آمریکایی در حمله شنبه 30 دی به پایگاه هوایی عین‌الاسد عراق به شکلی سطحی زخمی شدند و یکی از نیروهای امنیتی عراق به شدت مجروح شد.

فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام» در بیانیه‌ای اعلام کرد که این پایگاه با تعدادی موشک بالستیک و انواع دیگر موشک‌هایی که توسط گروه‌های تحت حمایت ایران در داخل عراق پرتاب شده بود، هدف قرار گرفت.این بیانیه اشاره‌ای به میزان جراحات سربازان آمریکایی نکرد، اما در آن آمده است که معایناتی در مورد سربازان برای مشخص‌کردن میزان آسیب‌های مغزی، در حال اجرا است.

ارزیابی ارتش آمریکا از گزارش‌های اولیه مربوط به این حمله از سوی منابع امنیتی در عراق که به همراه یک منبع در دولت عراق اعلام کردند، این پایگاه تنها مورد حمله موشکی قرار گرفت، قوی‌تر بود.

طبق بیانیه «سنتکام»، اکثر موشک‌ها رهگیری شده و ارزیابی‌ زیان‌های وارده، همچنان در جریان است و دست‌کم یک سرباز عراقی زخمی شده است.

با آغاز جنگ غزه، ارتش آمریکا دست‌کم 58 بار در عراق و 83 بار در سوریه از سوی عوامل مسلح هم‌پیمان ایران، هدف حمله قرار گرفت که معمولاً در آنها، از ترکیبی از موشک و پهپاد انتحاری استفاده می‌شود.

اقداماتی برای خروج نیروهای آمریکایی
از سویی دفتر محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق از آغاز اقدامات برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور پس از حمله پهپادی آمریکا در بغداد خبر داد که دولت، آن را محکوم کرد.

به گفته وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون»، در این حمله، فرمانده یک گروه مسلح مسئول حملات اخیر به سربازان آمریکایی، کشته شد.بیانیه «پنتاگون» افزود که هیچ برنامه‌ای برای پایان‌دادن به حضور نیروهای آمریکایی در این کشور به طور رسمی به آن ابلاغ نشده و نیروهای آمریکایی بنابه دعوت دولت بغداد در عراق مستقر هستند.

ایران دوشنبه گذشته اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق را با موشک‌های بالستیک هدف قرار داد. به‌گفته تهران، مقر جاسوسی اسرائیل در این حمله هدف قرار گرفت ولی مقامات عراقی و کردهای عراق، این ادعا را رد کردند.

عربستان تشدید تنش‌ها در دریای سرخ را “خطرناک” توصیف کرد
در پی تشدید حملات حوثی‌ها در دریای سرخ و واکنش‌های تلافی‌جویانه آمریکا علیه مواضع حوثی‌ها، وزیر خارجه عربستان نسبت به بحرانی‌تر شدن شرایط ابراز نگرانی کرد. شاهزاده فیصل بن فرحان در مصاحبه‌ای با فرید زکریا، مجری شبکه تلویزیونی “سی‌ان‌ان”، وضعیت کنونی در منطقه را “سخت و خطرناک” توصیف کرده و گفت ریاض خواهان کاهش تنش‌هاست.

حملات متعدد شبه‌نظامیان حوثی وابسته به ایران علیه کشتی‌های تجاری و باربری در دریای سرخ منجر به کاهش چشمگیر تردد دریایی در این منطقه و کند شدن روند تجارت جهانی میان آسیا و اروپا شده است.

به گفته وزیر خارجه عربستان “پادشاهی این کشور به آزادی دریانوردی اعتقاد راسخی دارد و باید از این امر محافظت شود.” او تأکید کرد: «ما باید همچنین از امنیت و ثبات منطقه محافظت کنیم، از همین رو نیز بسیار بر تنش‌زدایی از وضعیت، تا جایی که امکان دارد، متمرکز هستیم.»

مشروح مصاحبه شاهزاده فیصل بن فرحان و فرید زکریا قرار است روز یکشنبه (اول بهمن) از شبکه سی‌ان‌ان پخش شود.
بریتانیا سیستم پدافند هوایی کشتی‌های خود در دریای سرخ را ارتقا می‌دهد
وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد این کشور ۴۰۵ میلیون پوند برای ارتقای سامانه موشکی که در حال حاضر توسط نیروی دریایی این کشور برای سرنگونی پهپادهای متخاصم بر فراز دریای سرخ استفاده می‌شود، اختصاص می‌دهد. طبق بیانیه این وزارتخانه، سامانه دفاع موشکی موسوم به “افعی دریا” با موشک‌هایی مجهز به کلاهک‌ها و نرم‌افزار جدید ارتقا خواهد یافت.

گرانت شاپس،‌ وزیر دفاع بریتانیا در این بیانیه با اشاره به بحرانی‌ شدن وضعیت در خاورمیانه تأکید کرده “وفق یافتن با شرایط موجود برای حفظ امنیت بریتانیا، متحدان و شرکای‌مان حیاتی است.”

به گفته وزارت دفاع بریتانیا سامانه “افعی دریا” در بیش از ۳۰ سال گذشته سلاح منتخب نیروی دریایی و نخستین گزینه برای مقابله با تهدیدات هوایی بوده است.