افزایش آمار کشته‌شدگان فلسطینی؛ گوترش حملات اسرائیل را محکوم کرد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز یکشنبه با اشاره به آمار بالای کشته‌شدگان فلسطینی در جنگ غزه، حملات اسرائیل را محکوم کرد.

آخرین آمار وزارت بهداشت غزه که روز یکشنبه اعلام شد حاکی است که شمار فلسطینی‌های کشته شده در این جنگ از ۲۵ هزار نفر فراتر رفته. با این حال حملات اسرائیل به نوار غزه و جنگ خیابانی در سراسر این باریکه محاصره‌شده، همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای اسرائیل و شبه‌نظامیان حماس روز یکشنبه در چندین منطقه، از جبالیا در شمال غزه گرفته تا خان یونس در جنوب، با یکدیگر درگیر شدند.

حماس که در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده و بسیار از دیگر کشورهای غربی قرار گرفته، کنترل نوار غزه را در دست دارد و با شورش خود علیه تشکیلات خودگردان فلسطین، سرزمین‌های فلسطینی را به دو نیم تقسیم کرده که نیم دیگر آن در اختیار تشکیلات خودگردان به رهبری محمود عباس است.

اسرائیل می‌گوید که بخش اعظم شمال غزه را از وجود شبه‌نظامیان حماس پاکسازی کرده و بیش از یک میلیون نفر از ساکنان این بخش نوار غزه برای در امان ماندن از بمباران‌ها به جنوب گریخته‌اند. با این حال جنگ در اردوگاه پناهندگان جبالیا و دیگر نواحی اطراف شهر غزه همچنان ادامه دارد.

در این حال وزارت بهداشت غزه که در اختیار حماس است روز یکشنبه اعلام کرد، ۱۷۸ فلسطینی در ۲۴ ساعت گذشته کشته شدند که یکی از مرگبارترین روزهای جنگ تاکنون بوده است. ارتش اسرائیل نیز از کشته شدن یک سرباز خود در جنگ با حماس خبر داد.

به گفته وزارت بهداشت غزه، ۲۵ هزار و ۱۰۵ فلسطینی در جنگ کنونی کشته شده‌اند که بسیاری از آن‌ها کودکان و زنان بوده‌اند و شمار مجروحان فلسطینی از روز هفتم اکتبر تاکنون نیز ۶۲ هزار و ۶۸۱ نفر است.

این آمار کشته‌شدگان غیرنظامی را از شبه‌نظامیان حماس تفکیک نمی‌کند. اما با این حال وزارت بهداشت غزه می‌گوید که اکثریت کشته‌شدگان افراد غیرنظامی بوده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز یکشنبه آمار کشته شدن فلسطینی‌های غیرنظامی در غزه را «دلخراش» خواند و اسرائیل را بابت حملاتش به غزه محکوم کرد.

گوترش که برای حضور در اجلاسی به کامپالا، پایتخت اوگاندا، سفر کرده است، گفت: «عملیات نظامی اسرائیل باعث ویرانی‌های گسترده و کشتار غیرنظامیان در ابعاد بی‌سابقه‌ای طی این سال‌ها شده که سمت دبیرکلی سازمان ملل را بر عهده داشته‌ام.»

اسرائیل علی‌رغم آمار بالای تلفات فلسطینی‌ها می‌گوید دست به اقداماتی زده تا از کشته شدن غیرنظامیان اجتناب شود، اما در عین حال حماس را متهم کرده که در عملیات‌های خود از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

جنگ کنونی غزه در پی حمله روز هفتم اکتبر گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد. طبق آمار اسرائیل، یک هزار و ۱۴۰ اسرائیلی در حمله آن روز حماس کشته و بیش از ۲۴۰ اسرائیلی نیز به گروگان گرفته شدند.

طی این مدت بیش از یکصد گروگان اسرائیلی با زندانیان فلسطینی معاوضه شدند، اما هنوز ۱۳۲ تا ۱۳۶ شهروند اسرائیلی در اسارت حماس و دیگر گروه‌های ستیزه‌جوی مسلح در غزه باقی مانده‌اند، هر چند که یک گزارش دفتر نخست‌وزیری اسرائیل به تازگی ارزیابی کرد ۲۷ تن از گروگان‌ها کشته شده‌اند و پیکرهای آن‌ها در دست حماس است.