آمریکا: آینده غزه هرچه باشد حماس وجودی در آن نخواهد داشت

کاخ سفید در واکنش به امکان احداث منطقه اسرائیلی حائل، تاکید کرد که آمریکا به هیچ شکلی خواهان کوچک شدن نوار غزه نیست.سخنگوی کاخ سفید، سه‌شنبه 3 بهمن، اعلام کرد که آینده غزه هرچه باشد، حماس در آن وجود نخواهد داشت.

جان کربی خاطرنشان کرد که زمان مشخصی برای اعلام توافق جدید تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل وجود ندارد.

بررسی توافق تبادل
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در ادامه گفت که برت مک گورک، مشاور رئیس جمهوری ایالات متحده در خاورمیانه برای گفت وگو در مورد «توقف» درگیری‌ها در غزه با هدف آزادی گروگان‌هایی که توسط حماس ربوده شده‌اند به منطقه سفر خواهد کرد.

کربی با بیان اینکه نماینده رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه در قاهره است و سفرهای دیگری نیز به منطقه خواهد داشت، افزود: «یکی از موارد در حال مذاکره، امکان دستیابی به توافقی جدید برای آزادی گروگان‌ها است که مستلزم آتش‌بس بشردوستانه برای یک دوره معین است.»

خواهان کاهش قلمرو غزه نیستیم
این مقام آمریکایی در پاسخ به احتمال ایجاد منطقه حائل اسرائیلی در مرز با نوار غزه گفت: «ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم خاک غزه را کاهش دهیم».

پیشنهاد آتش‌بس دو ماهه
وب‌سایت خبری «اکسیوس» به نقل از دو مقام اسرائیلی، شامگاه دوشنبه نوشت که پیشنهاد اسرائیل به حماس شامل توقف جنگ تا دو ماه به عنوان بخشی از یک توافق چند مرحله‌ای است که شامل آزادی همه گروگان‌های باقی‌مانده در غزه می‌شود.

این دو مقام تصریح کردند:«بر اساس این پیشنهاد، در مرحله اول شاهد آزادی زنان و مردان بالای 60 سال و بازداشت‌شدگانی که در وضعیت وخیم پزشکی قرار دارند و مراحل بعدی شامل آزادی سربازان زن، و مردان زیر سن 60 سال، سربازان اسرائیلی و تبادل اجساد گروگان‌ها خواهد بود.

این دو مقام اسرائیلی همچنین گفتند که این پیشنهاد شامل استقرار مجدد نیروهای اسرائیلی نیز می‌شود، به طوری که برخی از آن‌ها از مراکز اصلی پرجمعیت در نوار غزه خارج می‌شوند و امکان بازگشت تدریجی غیرنظامیان فلسطینی به شهر غزه و شمال این باریکه فراهم خواهد شد.

مخالفت حماس
این در حالی است که «حماس» این پیشنهاد را رد کرده است و در همین راستا یکی از اعضای دفتر سیاسی این جنبش گفت که حماس پیشنهاد اسرائیل مبنی بر توقف دو ماهه جنگ را به عنوان بخشی از یک توافق چند مرحله‌ای که شامل آزادی تمام اسرای اسرائیلی در نوار غزه می‌شود را رد می‌کند. او مجددا بر اصرار حماس بر توقف کامل جنگ و خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه قبل از صحبت در مورد جزئیات مربوط به گروگان‌ها تاکید کرد.