عفو بین‌اللمل: ایران با اعدام قبادلو و سلیمی وارد محدوده جدیدی از اعمال ظلم شد

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای به اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی واکنش نشان داد و تاکید کرد جمهوری اسلامی با اعدام یک معترض دارای بیماری روانی و یک مرد کُرد، به محدوده جدیدی از اعمال ظلم وارد شد.

عفو بین‌الملل روز چهارشنبه چهارم بهمن اعلام کرد: «اعدام این دو مرد به دست مقام‌های ایران پس از محاکمه‌های بسیار ناعادلانه، نشان‌دهنده نزولی وحشتناک در قلمروهای جدیدی از ظلم است.»

بر اساس این بیانیه، مقام‌های قوه قضاییه جمهوری اسلامی به دنبال روند و «حکمی رازآلود که پنهانش کرده بودند»، محمد قبادلو، معترض ۲۳ ساله با بیماری روانی را «خودسرانه» اعدام کردند: «در همان روز، آن‌ها به طور خودسرانه فرهاد سلیمی، یک شهروند کُرد سنی را اعدام کردند که درخواست‌های ۱۰ ساله‌اش را برای محاکمه‌‌ای دوباره که عادلانه انجام شود و به “اعترافات” برآمده از شکنجه او استناد نکند، نادیده گرفته بودند.»

دیانا الطحاوی، معاون عفو بین‌الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: «اعدام خودسرانه فرهاد سلیمی الگوی تاسف‌باری از استفاده نامتناسب مقامات ایران از مجازات اعدام علیه اقلیت‌های قومی تحت ستم ایران را آشکار می‌کند.»

به گفته الطحاوی، اعدام خودسرانه محمد قبادلو، نزدیکان و وکیل او را که منتظر محاکمه دوباره‌اش بودند، مات و مبهوت کرد: «مقامات قضایی در بالاترین سطوح به صورت مخفیانه مراحل قانونی را دور زده و آشکارا اصول اولیه انسانیت و حاکمیت قانون را زیر پا گذاشتند.»

بنا بر اعلام عفو بین‌الملل، وکیل محمد قبادلو کمتر از ۱۲ ساعت پیش از اعدام او اطلاع یافت که موکلش «به طور غیرمنتظره و غیرقانونی» در آستانه اجرای حکم اعدام است: «این اتفاق در حالی رخ داد که در ماه ژوییه ۲۰۲۳، شعبه یک دیوان عالی کشور حکم اعدام محمد قبادلو را لغو و دستور دادرسی مجدد را صادر کرده بود – محاکمه‌ای که پس از مداخله غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه، هرگز صورت نگرفت.»

۴ کارشناس سازمان ملل اعدام محمد قبادلو را محکوم کردند
جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و سه کارشناس دیگر سازمان ملل، اعدام محمد قبادلو را به شدت محکوم کردند.

آنان از جمهوری اسلامی ایران خواستند به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و از «اعدام‌های هولناک معترضان» جلوگیری کند.

چهار کارشناس سازمان ملل در اعلامیه‌ خود از گزارش‌های مربوط به محاکمه‌های ناعادلانه در مورد محمد قبادلو و موارد دیگری ابراز نگرانی کردند که «استانداردهای دادرسی عادلانه و استانداردهای حقوق بین‌الملل در مورد حقوق بشر» در آن‌ها رعایت نشده و نمی‌شوند؛ در حالی که ایران ملزم به رعایت آن‌هاست.

تاکید عفو بین‌الملل آلمان بر مقابله با موج اعدام‌ها در ایران
شاخه عفو بین‌الملل در آلمان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از دولت این کشور خواست نسبت به اعدام فرهاد سلیمی و محمد قبادلو موضعی جدی اتخاذ کند.

در این پیام آمده است موج اعدام‌ها در ایران باید عواقب دیپلماتیک قابل توجه برای جمهوری اسلامی به همراه داشته باشد.

مادر محمدحسن ترکمان: مردم شریف ایران، سکوت نکنید
کاملیا سجادیان، مادر محمدحسن ترکمان، از جان‌باختگان خیزش انقلابی ۱۴۰۱، با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود به اعدام محمد قبادلو واکنش نشان داد.

سجادیان خطاب به مردم ایران نوشت: «سکوت نکنید که در غیر این صورت، نوبت به تک تک شما هم خواهد رسید. سکوت شما یعنی حمایت از ستم‌کاران و ظالمان، یعنی گرفتن جان عزیزی. حالا شاید روزی آن عزیز، عزیز شما باشد.»
برادر ندا آقاسلطان: ندا جانم، تو روز تولدت مهمون داری
محمدرضا آقاسلطان، برادر ندا آقاسلطان، در استوری صفحه اینستاگرام خود نوشت: «جمهوری اسلامی جان عزیز محمد قبادلو را گرفت.»

او به هم‌زمانی تاریخ تولد خواهرش و اعدام قبادلو اشاره کرد و افزود: «ندا جانم، تو روز تولدت مهمون داری.»