واکنش ها به حملات مرگبار شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی؛ بایدن: پاسخ خواهیم داد

کشته شدن سه سرباز آمریکایی مستقر در شمال شرق اردن در نزدیک مرز سوریه بر اثر حمله پهپادی گروه‌های شبه‌نظامی افراطی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است.به دنبال کشته شدن سه سرباز آمریکایی در حمله در شمال شرقی اردن، شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره ایالات متحده خواستار اقدامات قاطعانه تلافی جویانه علیه ایران شدند.تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه در این باره گفته است: «تنها پاسخ به این حملات باید انتقام‌جویی ویرانگر نظامی علیه نیروهای تروریستی ایران، چه در ایران و چه در سراسر خاورمیانه باشد».

این سناتور جمهوری‌خواه تاکید کرد که هر اقدام تلافی جویانه کمتر از چنین اقدامی را نشانه عدم «شایستگی» جو بایدن برای فرماندهی کل قوا ایالات متحده خواهد بود.

راجر ویکر، سناتور جمهوری‌خواه نیز گفته است:«ما باید به این حملات مکرر ایران و نیروهای نیابتی آن با حمله مستقیم به اهداف متعلق به ایران و رهبری آن پاسخ دهیم. … وقت آن است که سریع و قاطعانه عمل کنیم تا همه دنیا ببینند.»

پیشتر نیز لیندسی گراهام و جان کورنین، سناتورهای جمهوری‌خواه نیز خواستار اقدام علیه ایران شدند.

این در حالی است که یکی از سخنگوهای نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل به وال‌استریت جورنال گفت، ایران «هیچ ارتباطی» با این حملات ندارد.جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک برنامه انتخاباتی در کارولینای جنوبی گفت: «دیشب روز سختی در خاورمیانه داشتیم.ما سه سرباز شجاع را در حمله به یکی از پایگاه‌های خود از دست دادیم.»

رئیس جمهوری آمریکا همچنین از حاضران خواست به احترام نظامیان آمریکایی کشته شده یک لحظه سکوت کنند و سپس گفت: «ما پاسخ خواهیم داد.»

وزیر دفاع آمریکا نیز تاکید کرده است که ایالات متحده به این حمله در زمان و مکان مناسب پاسخ خواهد داد.

وزیر دفاع آمریکا: حمله به نیروهای خود را بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، یک‌شنبه 8 بهمن، در واکنش به حمله‌ای که نیروهای آمریکایی در پایگاهی در نزدیکی مرز اردن با سوریه را هدف قرار داد، تهدید کرد، آمریکا در زمان و مکان مناسب به این حمله پاسخ خواهد داد.

آستین در بیانیه‌ای که وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» منتشر کرد، گفت: «حملات علیه نیروهای خود را تحمل نخوهیم کرد و همه اقدامات لازم را برای دفاع از نیروها و منافع خود انجام خواهیم داد.»آستین افزود: «گروه‌های مسلح وابسته به ایران پشت حملات به نیروهای آمریکایی در منطقه هستند.»وزیر دفاع ایالات متحده در بیانیه‌ای به دنبال حمله به «برج ۲۲» گفت: «من از کشته شدن سه تن از نظامیان آمریکایی و زخمی شدن سایر نیروهای آمریکایی در حمله شب گذشته به یک پست در شمال شرقی اردن در نزدیکی مرز سوریه، خشمگین و بسیار متأسفم.»

لوید آستین تاکید کرد که این نیروها برای مقابله با نیروهای گروه حکومت اسلامی، داعش، در این منطقه مستقر هستند.

وزیر دفاع ایالات متحده تصریح کرد: «رئیس جمهور (بایدن) و من حملات به نیروهای آمریکایی را تحمل نخواهیم کرد و تمام اقدامات لازم را برای دفاع از ایالات متحده، نیروهایمان و منافع خود انجام خواهیم داد.»

وزیر دفاع آمریکا توضیح داد: «نیروهای مستقر در این پایگاه، برای شکست داعش حضور دارند.»

در همین حال، یک مقام آمریکایی تاکید کرد دولت بایدن اکنون در حال بررسی گزینه‌هایی برای پاسخ به حمله‌ای است که منجر به کشته شدن سربازان آمریکایی شد.

هم‌زمان، تعداد زیادی از اعضای کنگره آمریکا خواستار پاسخگو کردن حکومت ایران در قبال حملات به پایگاه‌های آمریکایی و کشته شدن سه سرباز شدند و از دولت بايدن خواستند با اقدام قاطعانه به اين حمله پاسخ دهد.

منابع آمریکایی می‌گویند آمار قربانیان حمله به نیروهای آمریکایی در پایگاه‌هایی در مرز سوریه و اردن به 3 کشته و حدود 50 مجروح رسید.

رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا: دولت بایدن «حساب‌شده و متناسب» پاسخ خواهد داد

جک رید، رئیس دموکرات کمیته نیروهای مسلح سنا در واکنش به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در حمله پهپادی در اردن طی بیانیه‌ای گفت:«من اطمینان دارم که دولت بایدن به این حمله به صورت حساب شده و متناسب پاسخ خواهد داد.»
او با بیان این که وزارت دفاع آمریکا همچنان در حال گردآوری شواهد این حمله است، از کشته شدن سربازان آمریکایی در حمله پهپادی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به پایگاه نظامی در اردن ابراز تاسف کرد و گفت که این سربازان و بقیه همکارانشان در سراسر جهان از نیروهای ارزشمند ایالات متحده هستند.

سنتکام: ۸ تن از نظامیان مصدوم آمریکایی در اردن برای درمان به خارج منتقل شدند

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، اوایل بامداد دوشنبه در بیانیه‌ای درباره آخرین آمار کشته و زخمی‌های حمله روز یکشنبه در شمال شرق اردن، شمار کشته‌شده را همان سه تن و شمار زخمی‌ها را ۳۴ تن اعلام کرد و گفت ممکن است این رقم تغییر کند.
بنابر اعلام سنتکام، هشت تن از نیروهای نظامی زخمی شده که نیاز به مراقبت و درمان سطح بالاتر داشتند به خارج از اردن منتقل شدند، و وضعیت آنها تاکنون باثبات گزارش شده است. سایر نیروها و کارکنان در پایگاه نیز مورد معاینه قرار گرفته‌اند.

رویترز: عوامل نیابتی ایران از هفتم اکتبر بیش از ۱۵۰ بار به منافع آمریکا در منطقه حمله کرده‌اند

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه پس از کشته شدن سه سرباز آمریکایی در شمال شرق اردن، در گزارشی درباره «حملات منجر به جرح» نیروهای شبه‌نظامی وابسته به تهران نوشت که این نیروها از ۱۵ مهر و بعد از حمله حماس به اسرائیل، بیش از ۱۵۰ مرتبه به منافع آمریکا در خاورمیانه حمله کرده‌اند که دستکم ۸ حمله باعث صدمه به نیروهای آمریکایی شده است.

سناتور بن کاردین: شجاعت و فداکاری بی‌اندازه سربازان کشته‌شده آمریکایی را ارج می‌نهیم

بن کاردین رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت به‌همراه همسرش سوگوار از دست‌رفتن غم‌انگیز سه سرباز آمریکایی در حمله شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران است.
او در ادامه پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت، «ما شجاعت و فداکاری بی‌اندازه آنها را ارج می‌نهیم و صمیمانه‌ترین تسلیت خود را به خانواده‌ها و اطرافیان آنها ابلاغ می‌کنیم.»

سناتور باب منندز: ایالات متحده باید در برابر جمهوری اسلامی یک بازدارندگی قوی ایجاد کند

باب منندز، سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی در واکنش به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در مرز اردن و سوریه، در حساب کاربری خود در «ایکس» نوشت: «ایالات متحده باید یک بازدارندگی قوی در برابر جمهوری اسلامی و گروههای نیابتی آن ایجاد و از تکرار این حوادث جلوگیری کند.»
او با بیان این که ماه‌هاست زنگ خطر «فعالیت‌های شوم جمهوری اسلامی از طریق نیابت‌هایش» را به صدا در آورده‌ است، اضافه کرد که ایالات متحده باید شبه‌نظامیان تحت حمایت حکومت ایران را به‌خاطر حمله به نیروهای آمریکایی در اردن پاسخگو کند.

بریتانیا حمله شبه‌نظامیان وابسته به ایران به نیروهای آمریکایی را محکوم کرد

دیوید کامرون وزیر امور خارجه بریتانیا در یادداشتی در «اکس» حملات شبه‌ نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی را «به شدت» محکوم کرد و از مقامات تهران خواست از ایجاد تنش در منطقه خودداری کنند.
او با اشاره به کشته شدن ۳ سرباز و مجروح شدن حدود ۳۰ سرباز آمریکایی در حمله نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی افزود: «ما به سربازان آمریکایی و خانواده‌های آنهایی که جان خود را از دست داده‌اند می‌اندیشیم و نگران سربازانی هستیم که مجروح شده‌اند.»
روزنامه واشنگتن پست پیشتر در گزارشی نوشت که «مقاومت اسلامی در عراق» مسئولیت حمله پهپادی روز یکشنبه به پایگاه نظامی آمریکا در مرز اردن و سوریه را بر عهده گرفته است.

واشنگتن پست: «مقاومت اسلامی در عراق» مسئولیت حمله به پایگاه نظامی آمریکا را برعهده گرفت

درپی حمله پهپادی به پایگاه نظامی آمریکا در مرز اردن و سوریه در روز یکشنبه و کشته شدن دستکم ۳ سرباز آمریکایی، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت که «مقاومت اسلامی در عراق» متشکل از چند گروه شبه‌نظامی مورد حمایت حکومت ایران، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

جمهوری اسلامی مدعی شد در حمله پهپادی به اردن و کشته‌شدن سربازان آمریکایی نقشی نداشته است

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد دخالت تهران در حمله پهپادی روز یکشنبه به نیروهای آمریکایی در شمال شرقی اردن نزدیک مرز سوریه و کشته شدن سه سرباز آمریکایی و مجروح شدن ۳۴ تن دیگر را رد کرد.
نمایندگی جمهوری اسلامی در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا مدعی شد: «درگیری‌های جاری در منطقه یک مقابله به مثل رفت و برگشت میان ارتش ایالات متحده آمریکا و گروه‌های مقاومت است و هیچ ربطی به جمهوری اسلامی ندارد.»
این در حالی است که مقام‌های ارشد آمریکا در بیانیه‌هایی جداگانه، حکومت ایران و عوامل نیابتی آن را به دست داشتن در حمله و کشته شدن سربازان آمریکایی متهم کرده و خواستار پاسخ سریع دولت بایدن به آن شده‌اند.

اردن حمله به «برج ۲۲» و کشته شدن سه سرباز آمریکایی را محکوم کرد
دولت اردن روز یکشنبه حمله به پایگاه «برج ۲۲» در داخل مرز خود با سوریه را که منجر به کشته‌شدن سه نظامی آمریکایی و زخمی شدن ده‌ها نفر شد، یک حمله «تروریستی» خوانده و آن را محکوم کرد.

دولت اردن یکشنبه در یک بیانیه رسمی در خصوص این حمله تاکید کرد که این کشور با آمریکا برای مبارزه با «تروریسم» همکاری خواهد کرد.

در همین حال، یک منبع امنیتی اردن به رویترز گفت، «امان» به دلیل نگرانی‌ از درگیری عمیق‌تر ایران و نیروهای نیابتی‌اش در تنش‌های خاورمیانه اخیرا از آمریکا درخواست دریافت تجهیزات نظامی پیشرفته‌تر بیشتری کرده بود.

در ماه‌های اخیر تنش در مرز اردن و سوریه افزایش یافته است. اردن پیش‌تر اعلام کرده بود که قاچاقچیان مواد مخدر را به هنگام عبور از مرز سوریه هدف حمله قرار داده و آنها را تهدیدی برای امنیت ملی خود دانسته بود.

دولت این کشور از ماه گذشته و پس از درگیری با ده‌ها نفر مظنون به ارتباط با شبه‌نظامیان طرفدار ایران که محموله‌های مواد مخدر از سوریه وارد اردن می‌کردند، کارزار خود را علیه قاچاقچیان مواد مخدر تشدید کرده است.

در همین زمینه نیروهای ارتش اردن ۱۹ دی‌ماه برای دومین بار طی یک هفته مزارع و مخفی‌گاه‌های قاچاقچیان مواد مخدر مرتبط با ایران را هدف حمله هوایی قرار دادند.