امارات: قطر دستور کاری برای تضعیف امنیت کشورهای خلیج در دست دارد

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی، شنبه 24 ژوئن گفت که قطر دستور کاری برای تضعیف امنیت کشورهای خلیج در دست دارد.

به گزارش العربیه، قرقاش با بیان این‌که فاش کردن خواسته‌های کشورهای چهار کشور، میانجی‌گری کویت را با مانع مواجه کرد افزود: «خواستار تضمین‌هایی برای هرگونه راه حل دیپلماتیک هستیم که با هدف پایان بحران با قطر ارائه می‌شود».

اشاره قرقاش به فهرست درخواست‌هایی است که کشورهای سعودی، امارات، بحرین و مصر از قطر ارائه دادند. این فهرست را جمعه 23 ژوئن کویت به عنوان میانجی بحران، بهمقام‌های قطری تحویل داد اما دوحه اقدام به افشای رسانه‌ای این فهرست کرد.

اخیرا 7 کشور عربی و در راس آن‌ها سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر، تمام روابط خود را با قطر قطع کردند. این کشورها در بیانیه‌های جداگانه‌ای که صادر کردند، قطر را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها متهم کردند.

قرقاش در کنفرانس خبری که برگزار کرد، گفت که قطر هیچ تلاشی برای رسیدن به زمینه مشترک درباره درخواست‌های مطرح شده نکرده است. او توضیح داد هیچ کشور خلیجی نبوده که همچون قطر اقدام به تضعیف امنیت و ثبات در منطقه کرده باشد.

قرقاش گفت: «آن‌چه روی می‌دهد تلاشی است برای متوقف کردن حمایتی که قطر از تروریسم و تندروی می‌کند». او یادآور شد: «هیچ نیتی برای اقدام نظامی وجود ندارد و همچنان تلاش می‌کنیم بحران را از راه دیپلماتیک حل کنیم».

این مقام مسئول اماراتی گفت: «امیدواریم عقلانیت در دوحه حاکم شود و مسئولان قطری پیامدهای سیاست‌هایشان علیه همسایگان‌شان را درک کنند». او افزود: «اعتماد حقیقی با دشمنی تراشی با همسایگان محقق نمی‌شود».

قرقاش ادامه گفت: «شبکه الجزیره تریبونی برای تبلیغ اندیشه‌های گروه‌های تروریستی در منطقه است». او تاکید کرد که قطر در لیبی از گروه‌های وابسته به القاعده حمایت می‌کند. او به این مساله اشاره کرد که اروپایی‌ها از هزینه‌های کلانی که قطر برای گروه‌های تندرو می‌کند، آگاه هستند.

قرقاش ابراز امیدواری کرد که ترکیه منافع ملی‌اش را بر دیدگاه‌های حزبی، مقدم کند.

وزیر مشاور در امور خارجه امارات گفت: «درباره تغییر نظام در قطر صحبت نمی‌کنیم، ما خواهان تغییر رفتار هستیم». او تاکید کرد در صورتی که قطر در ضرب الاجل مشخص شده به خواسته‌ها عمل نکند، سرنوتش انزوا خواهد بود.

وزیر مشاور در امور خارجه امارات گفت: «اختلاف میان کشورهای خلیجی و مصر با قطر، بر سر حاکمیت نیست بلکه بر سر حمایت از تروریسم است». او تاکید کرد که قطر درگذشته تنها به بستن شبکه «الجزیره-مصر-زنده» اکتفا کرده بود.