اتحادیه اروپا، کانادا و سازمان‌های امدادی نسبت به تصمیم اسرائیل برای تهاجم زمینی به رفح هشدار دادند

در پی اعلام تصمیم اسرائیل برای عملیات زمینی در شهر رفح، در جنوب نوار غزه، شماری از کشورها و نهادهای بین‌المللی درباره حفاظت از غیرنظامیان در این منطقه و پیامدهای این عملیات هشدار دادند.

اسرائیل با اشاره به وجود «چهار گردان حماس در رفح»، بر انهدام کامل نیروهای حماس تاکید کرده و در عین حال گفته است به دنبال خارج کردن غیرنظامیان از این شهر است.

ادامه واکنش‌ها
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه ۲۰ بهمن تاکید کرد که گزارش‌ها درباره عملیات احتمالی اسرائیل در رفح «هشداردهنده» است.

او در توییتی نوشت: «این امر می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری را به همراه داشته باشد که وضعیت انسانی وخیم و تلفات غیرقابل تحمل غیرنظامیان را بدتر می‌کند».

این مقام اتحادیه اروپا همچنین هشدار داد که در حال حاضر ۱.۴ میلیون فلسطینی در رفح هستند که «جای امنی برای رفتن ندارند» و «با گرسنگی روبه‌رو هستند».

پیشتر ایالات متحده هشدار داده بود از حمله‌ای که حاوی حفاظت از جان غیرنظامیان نباشد حمایت نمی‌کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه حملات نظامی اسرائیل در نوار غزه را «بیش از حد» خواند و ساعاتی بعد با امضای یک فرمان اجرایی، از کشورهای خریدار سلاح‌های آمریکایی خواست که تضمین بدهند در استفاده از این تسلیحات به قوانین بین‌المللی پایبند هستند.

به گفته کارین ژان‌پیر، سخنگوی کاخ سفید، موضوع این تضمین کتبی به مقام‌های اسرائیل نیز اطلاع داده شده و «آنها تمایل خود را برای ارائه این نوع تضمین‌ها تکرار کردند».

کانادا نیز درباره حمله احتمالی اسرائیل به رفح هشدار داده است.

ملانی ژولی، وزیر خارجه این کشور، با ابراز نگرانی عمیق در این باره، در یک رشته‌توییت هشدار داد که عملیات زمینی در رفح پیامدهای مخربی خواهد داشت و فلسطینی‌ها و همچنین شهروندان خارجی از جمله اتباع کانادا را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در همین حال استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد،‌ روز جمعه تصریح کرد که باید از غیرنظامیان در شهر رفح محافظت شود اما این سازمان موافق کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها از رفح نیست.

شماری از سازمان‌های امدادی نیز درباره پیامدهای عملیات احتمالی اسرائیل در رفح هشدار داده‌اند و از جمله فیلیپه لازارینی، رئیس آژانس ویژه سازمان ملل در زمینه امداد و کاریابی برای فلسطینیان (اونروا) با اشاره به «وحشت فزاینده در رفح» نوشت: «مردم نمی‌دانند که کجا بروند».

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز هشدار داد عملیات زمینی اسرائیل در رفح «فاجعه‌بار خواهد بود» و «نباید انجام شود».

دفتر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، هم انجام چنین عملیاتی را «تهدید امنیت و صلح در منطقه و جهان» خواند و تصریح کرد: ««این اقدام از همه خطوط قرمز عبور می‌کند».

طرح ترکیبی اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه چهارشنبه ۱۸ بهمن اندکی پس از آنکه پاسخ حماس به طرح پیشنهادی وقفه در جنگ را «توهم آمیز» خواند و آن را رد کرد، گفت به ارتش دستور داده خود را برای ورود به شهر رفح آماده کند.

گروه حماس از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا، اسرائیل و شمار دیگری از کشورها تروریستی شناخته می‌شود.

تصویری از میزان تخریب غزه به‌دنبال حملات تلافی‌جویانه اسرائیل به گروه حماس

پس از اظهارات بنیامین نتانیاهو درباره آمادگی ارتش اسرائیل برای عملیات زمینی در رفح، انتقادها از این اقدام احتمالی بالا گرفت.

با این حال دفتر نخست وزیر اسرائیل روز جمعه ۲۰ بهمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو از ارتش این کشور خواسته است که طرح ترکیبی، شامل خارج کردن جمعیت از رفح و عملیات برای انهدام «چهار گردان حماس که در رفح هستند»، را به کابینه ارائه کند.

اسرائیل می‌گوید رفح آخرین پایگاه باقی‌مانده حماس است و باید برای تکمیل طرح جنگی خود علیه این گروه افراطی عملیات در رفح ضروری است.

وضعیت شهر رفح
شهر رفح در جنوب نوار غزه و در مرز با مصر واقع شده و بنابر برآوردها نزدیک به ۱.۵ میلیون فلسطینی که از خانه‌های خود در سایر قسمت‌های نوار غزه گریخته‌اند به این شهر پناه آورده‌اند.

حملات هوایی اسرائیل به مناطقی در این شهر از بامداد جمعه آغاز شد و رسانه‌های فلسطینی که زیر کنترل گروه افراطی حماس هستند از ادامه حملات و کشته شدن ۱۱ تا ۱۸ نفر بر اثر آنها خبر داده‌اند.

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع امنیتی مصر گزارش داده است که این کشور حدود ۴۰ تانک و نفربر زرهی در مرز خود با غزه، که به رفح نزدیک است، مستقر می‌کند.

عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه پس از یورش گروه افراطی حماس به خاک این کشور که نزدیک به ۱۲۰۰ کشته برجای گذاشت آغاز شد.

به گفته مقام‌های زیر نظر حماس، تعداد قربانیان فلسطینی در نوار غزه به حدود ۲۸ هزار نفر رسیده است.