کامالا هریس: برای تصدی رهبری آمادگی دارم

کامالا هریس: برای تصدی رهبری آمادگی دارم
به موجب قانون اساسی آمریکا، معاون رئیس جمهوری در صورت مرگ یا ناتوانی رئیس جمهوری در انجام وظایفش، جانشین او می‌شود
ا

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در مصاحبه‌ای که دوشنبه 23 بهمن در «وال استریت ژورنال» منتشر شد، با توجه به ابراز تردیدها نسبت به کهولت سن و «توانایی ذهنی» جو بایدن، اعلام کرد که «آماده خدمت به کشور» است.

هریس 59 ساله با این بیان که «آماده خدمت به کشورم هستم. در این شکی نیست»، تاکید کرد که هر کسی فعالیت او را ببیند به این نتیجه می‌رسد که (او) کاملاً قادر است، رهبری را به‌عهده بگیرد.

به‌گفته این روزنامه، این مصاحبه دو روز قبل از انتشار اظهارات یک دادستان آمریکایی در پنج‌شنبه گذشته درباره حافظه ضعیف جو بایدن 81 ساله انجام گرفت.

«مرد مسن با حافظه‌ای ضعیف»
رابرت هور، بازپرس ویژه مسئول رسیدگی به پرونده اسناد طبقه‌بندی شده در اختیار رئیس جمهوری، به این دلیل که هیئت منصفه در صدور حکم در خصوص «مردی مسن با حافظه ضعیف» دچار تردید خواهد شد، از پیگرد قضایی بایدن، دست برداشت.

این اظهارات بر کمپین انتخاباتی بایدن، نه ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر برابر دونالد ترامپ (77 ساله) رقیب احتمالی او، تأثیر گذاشت.

بر اساس نظرسنجی‌ها، موضوع کهولت بایدن، مانع اصلی برای رای‌دهندگانی است که توانایی او را برای حضور در دوره دوم ریاست جمهوری، زیر سئوال برده‌اند.

یک روز پس از انتشار گزارش بازپرس کل، کامالا هریس در دفاع از رئیس جمهوری، ضمن تقدیر از شیوه حکمرانی بایدن، با جملاتی تند، «انگیزه‌های سیاسی» هور، قاضی جمهوری‌خواه را محکوم کرد.

مفاد قانون اساسی
به موجب قانون اساسی آمریکا، معاون رئیس جمهوری در صورت مرگ یا ناتوانی رئیس جمهوری در انجام وظایفش، جانشین او می‌شود.

اما این بدان معنا نیست که کامالا هریس به طور خودکار و در صورت کناررفتن بایدن به‌هر علت از رقابت انتخاباتی، نامزد حزب دموکرات خواهد شد.

یک نظرسنجی در آمریکا نشان داد، بیش از 80 درصد از شهروندان آمریکایی براین باورند که بایدن برای دور دوم ریاست جمهوری این کشور، بسیار مسن است.

بر اساس نتایج نظرسنجی شبکه تلویزیونی«ای‌بی‌سی» با مشارکت آژانس تحلیلی «ایپسوس»، 86 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی با این امر موافق بودند که رئیس جمهوری کنونی آمریکا «برای نامزدی یک دوره دیگر از ریاست جمهوری، بسیار مسن است».

همزمان، به‌نظر 59 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، جو بایدن دموکرات و دونالد ترامپ جمهوری‌خواه، هر دو برای شرکت در رقابت‌های ریاست جمهوری «بیش از حد مسن» هستند.