محمود عباس: وضعیت در شهر «رفح» اسفبار و خطرناک است

محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطین یک‌شنبه 29 بهمن گفت دولت نتانیاهو بر ادامه جنگ در نوار غزه و به ویژه در «رفح» با هدف کوچ اجباری ساکنان این باریکه اصرار دارد.
به گزارش خبرگزاری فلسطینی «وفا» محمود عباس در دیدار با رهبران سازمان آزادیبخش فلسطین تاکید کرد که دولت نتانیاهو و ارتش اسرائیل هنوز بر ادامه جنگ تجاوزکارانه خود به نقاط مختلف نوار غزه و به ویژه شهر «رفح» با هدف کوچ اجباری فلسطینینان اصرار دارند.

عباس افزود: «نه ما و دوستانمان و همه دنیا به هیچ وجه این اقدامات را نمی‌پذیرند.»
او با اشاره به اینکه نشست کادر رهبری فلسطینیان برای بررسی وضعیت غزه، جلوگیری از تجاوزات و توقف هرگونه اقدامی برای کوچاندن فلسطینیان از خاک و سرزمینشان صورت گرفته، گفت: وضعیت در شهر «رفح» اسفبار و خطرناک است و رهبری فلسطین باید هر چه سریعتر اقدام کند.»
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین بر «ادامه تلاش‌ها برای تقویت وحدت ملی در چارچوب سازمان آزادی‌بخش فلسطین تنها نماینده قانونی مردم فلسطین، تعهد به برنامه سیاسی مصوبه پارلمان‌های متوالی و تعهدات بین المللی آن، پایان دادن به اشغال، ایجاد کشور مستقل فلسطین بر سرزمین‌های 1967 به پایتختی قدس شرقی» تاکید کرد.
بر اسسا این گزارش، در این نشست کمیته‌ای برای «اجرای اقدامات عملیاتی برای توقف تجاوزات اسرائیل علیه نوار غزه و کرانه باختری از جمله قدس، خنثی کردن همه طرح‌های اسرائیلی علیه فلسطینیان و تلاش برای بسیج حمایت‌های بین المللی در به رسمیت شناختن کشور فلسطین و پایان دادن به اشغالگری» تشکیل شد.
وزارت خارجه فلسطین یکشنبه در واکنش به تصمیم دولت اسرائیل برای رد به رسمیت شناختن یکجانبه کشور فلسطین دز بیانیه ای اعلام کرد که عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل نیازی به «مجوز یا اجازه» بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ندارد.
این در حالی است که خبرگزاری فلسطین گزارش داد شامگاه یکشنبه در نتیجه بمباران مناطق نصیرات، الزویده و دیر البلح در مرکز نوار غزه توسط ارتش اسرائیل 70 نفر کشته شدند.

دولت مصر به‌طور مکرر بر موضع ثابت خود در مخالفت قاطعانه با کوچ اجباری فلسطینی‌ها به خارج از نوار غزه تاکید می‌کند
محمد عبدالفضیل شوشا، استاندار شمال سینا اعلام کرد که نیروهای مسلح مصر در حال ایجاد منطقه‌ای لجستیک در بخش مصری رفح به‌منظور پذیرش کمک‌های بشردوستانه ارسالی به غزه هستند.

وی مزیت احداث چنین منطقه‌ای را علاوه بر تسهیل فعالیت هلال احمر مصر، کاستن از ترافیک کامیون‌ها و ازدحام جمعیت در منطقه العریش و در جاده‌های این کشور عنوان کرد.استاندار شمال سینا تاکید کرد که منطقه در حال احداث و تجهیز، شامل پارکینگ کامیون‌ها، انبارهای ایمن، ساختمان‌های اداری و استراحت‌گاه‌هایی برای رانندگان است.

استاندار شمال سینا با اشاره به رسیدن کمک‌های ارسالی برای نوار غزه از راه‌های زمینی، دریایی و هوایی به این استان، گفت ورود کامیون‌ها از طریق زمینی به استان، افزون بر ورود کشتی‌ها از طریق بندر دریایی و هواپیماها از طریق فرودگاه بین‌المللی العریش ادامه دارد.

این اظهارات استاندار شمال سینا پس از آن است که روز گذشته، جمعه، برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احداث منطقه امنیتی حائل توسط مقامات مصری در بخش مصری شهر رفح مطرح کرده بودند.

دولت مصر روز گذشته ضمن بیان موضع ثابت خود در مخالفت قاطعانه با کوچ اجباری فلسطینی‌ها به خارج از نوار غزه، طی بیانیه‌ای در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها، هر گونه توافق با اسرائیل برای پذیرش آوارگان فلسطینی در صورت کوچ اجباری آنها به خارج از نوار غزه به‌دنبال یورش زمینی قریب‌الوقوع اسرائیل به بخش فلسطینی شهر مرزی رفح، را تکذیب کرد.