بازداشت صدها نفر در روسیه به دلیل سوگواری برای ناوالنی

پس از مرگ الکسی ناوالنی، کنشگر منتقد کرملین، پلیس و نیروهای امنیتی روسیه بیش از 400 نفر را به دلیل سوگواری و گرامی‌داشت ناوالنی در 32 شهر روسیه بازداشت کرده‌اند.

به گزارش «رویترز»، این بزرگترین موج دستگیری‌ها در رویدادهای سیاسی روسیه از سپتامبر 2022 بوده است. در آن زمان بیش از 1300 نفر در تظاهرات علیه بسیج نیروهای ذخیره برای اعزام به جبهه‌های جنگ اوکراین دستگیر شدند.

اداره زندان‌های روسیه روز جمعه هفته پیش اعلام کرد ناوالنی، وکیل سابق 47 ساله، روز جمعه پس از پیاده‌روی در تاسیسات کیفری «گرگ قطبی» در قطب شمال، که در آن سه دهه محکومیت خود را سپری می‌کرد، بیهوش شد و درگذشت.

گروه حقوق بشری «او وی دی اینفو» که درباره آزادی تجمعات در روسیه گزارش می‌دهد، گفته بیشترین تعداد دستگیری‌ها در سن‌پترزبورگ و مسکو رخ داده است، که جاهایی هستند که حمایت از ناوالنی همیشه قوی بوده است. تنها بیش از 200 نفر در سن‌پترزبورگ بازداشت شده‌اند.

به گفته رویترز، خبرگزاری‌های دولتی روسیه که تحت کنترل کامل کرملین هستند، هیچ اشاره‌ای به رویدادهای گرامی‌داشت ناوالنی نکرده‌اند. آنها همچنین هیچ گزارشی درباره صدها نفری که در سراسر روسیه در سرپیچی از حکم مقامات برای گل گذاشتن در بناهای یادبود ناوالنی حاضر شدند، تهیه نکرده‌اند.

فیلم‌هایی که رویترز در سن‌پترزبورگ گرفته است، ده‌ها نفر را نشان می‌دهد که در کنار بنای یادبود قربانیان سرکوب جمع شده‌اند. معترضان روی بنا گل و شمع گذاشتند و برخی سرود خواندند و برخی دیگر همدیگر را در آغوش گرفتند و اشک ریختند. حدود 30 نفر بلافاصله پس از پایان سرود دستگیر شدند.

همچنین، فیلم‌هایی که رویترز در مسکو گرفته است، نیروهای مجری قانون را نشان می‌دهد که نزدیک محلی که عزاداران گل و پیام‌هایی در حمایت از رهبر درگذشته مخالفان گذاشته بودند، مردم را در برف روی زمین کنار هم نشانده‌اند.