همسر الکسی ناوالنی: پوتین شوهرم را کشت

یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی، چهره اپوزیسیون منتقد مسکو، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به «کشتن» شوهرش متهم کرد.

ناوالنایا در یک کلیپ ویدیویی که دوشنبه 30 بهمن منتشر شد، متعهد شد «کار» الکسی ناوالنی و راه او در مخالفت با پوتین را ادامه دهد.

او در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد گفت: «سه روز پیش ولادیمیر پوتین الکسی ناوالنی همسر و پدر فرزندانم را کشت.» وی افزود: «با این کار، (پوتین) می‌خواست امید، آزادی و آینده ما را بکشد.»

ناوالنایا تاکید کرد که الکسی ناوالنی در دوران حبس خود «مورد بدرفتاری قرار گرفته و از جهان دور نگه‌داشته شد، اما او از مبارزه خود عقب ننشست.»

یولیا ناوالنایا در ادامه افزود: «آن‌ها نتوانستند اراده شوهرم را بشکنند، لذا پوتین او را کشت.»

ناوالنایا همچنین متعهد شد که هویت «عامل چنین جنایتی» و شرایط ارتکاب آن را فاش کند.

همسر چهره اپوزیسیون روسی منتقد پوتین تاکید کرد: «من به کار الکسی ناوالنی ادامه خواهم داد. من راه او را برای کشورمان، با شما ادامه خواهم داد. از همه شما می‌خواهم که در این راه در کنار من باشید، شرم‌آور نیست که کاری ولو اندک بکنیم، بلکه شرم‌آور آن است که بترسیم و هیچ چیز انجام ندهیم و به خود ترس راه بدهیم».

کرملین: واکنش غرب غیرقابل قبول است
از دیگر سو، کاخ کرملین دوشنبه اعلام کرد که واکنش غرب به کشته شدن ناوالنی غیرقابل قبول است و اظهارات نفرت‌افکنانه ایالات متحده و اروپا آسیبی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه وارد نخواهد کرد.دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: « بیان چنین اظهارات نفرت‌افکنانه‌ای را صراحتاً غیرقابل قبول می‌دانیم.»

پسکوف، افزود:«البته این اظهارات نمی‌تواند آسیبی به رئیس دولت ما وارد کند.»

این سخنگو در ادامه گفت که تحقیقات در مورد مرگ ناوالنی ادامه دارد و مطابق با قوانین روسیه انجام می‌شود.

او در پاسخ به سوالی درباره واکنش پوتین به خبر مرگ ناوالنی گفت: «من چیزی برای اضافه کردن ندارم.»

احضار سفیر روسیه در آلمان
سخنگوی دولت آلمان دوشنبه اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور سفیر روسیه در برلین را در اعتراض به مرگ ناوالنی در زندان روسیه احضار کرده است.

این سخنگو در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «صریحاً خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی در روسیه به ویژه از زمان تهاجم تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین هستیم.»

این در حالی است که تیم وکلای الکسی ناوالنی، دوشنبه 30 بهمن گزارش داد که خانواده این چهره اپوزیسیون روسی، دوشنبه از معاینه جسد او برای سومین روز متوالی منع شدند و مادر ناوالنی «اجازه» ورود به سردخانه‌ای را که گمان می‌رود جسد او در آنجا نگهداری می‌شود، نیافته است.

کیرا یارمیش، سخنگوی تیم ناوالنی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «مادر الکسی و وکلای او امروز صبح زود به سردخانه رسیدند ولی اجازه ورود به آنها داده نشد و یکی از وکلا از ساختمان بیرون‌رانده شد و به سئوال کارکنان در این خصوص که آیا جسد الکسی آنجا بود، پاسخ داده نشد».

خشم و محکومیت
دادگاه‌های روسیه ده‌ها نفر را که در جریان شرکت در مراسم یادبود ناوالنی بازداشت شده بودند، به زندان محکوم کردند که 154 نفر از آنها تنها در سن پترزبورگ به‌دلیل نقض قوانین سختگیرانه روسیه در ممنوعیت تظاهرات، به حبس تا 14 روز محکوم شدند.

مرگ ناوالنی 47 ساله که در حال گذراندن حکم 19 سال حبس خود در زندانی در شمالگان بود، خشم و محکومیت شدید رهبران غرب را به‌دنبال داشت.