شواهد جدیدی که نشان می‌دهد قطر در روند انتخاب میزبان جام‌جهانی تقلب کرده است

 فیفا

دبی.العربیه، فارسی

بررسی‌های مایکل گارسیا، دادستان کل سابق آمریکا به نام نشان می‌دهد که سه تن از اعضای فدراسیون بین‌المللی فوتبال، به دعوت قطر و به حساب این کشور پیش از رای‌گیری برای انتخاب میزبان جام‌جهانی 2022، به ریودوژانیرو پایتخت برزیل سفر کرده و مبالغی نیز از قطر دریافت کرده‌اند.

به گزارش روزنامه آلمانی “بیلد” گزارش مایکل گارسیا نحوه سفر سه عضو کمیته اجرایی فیفا که حق رای داشتند را برملا می‌کند. این سه نفر سوار بر هواپیمای اختصاصی فدراسیون فوتبال قطر به مراسم رای‌گیری در ریودوژانیرو سفر کرده‌اند.

روزنامه بیلد در ادامه نوشت: «یک عضو سابق کمیته اجرایی فیفا، پس از انتخاب قطر به عنوان میزبان رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال در سال 2022، به فدراسیون قطر تبریک گفته و از طریق ایمیل از آنها بابت انتقال صدها هزار یورو به حساب او، بلافاصله پس از انتخاب قطر، تشکر کرده است.»

بیلد در ادامه گزارش خود به دو میلیون دلاری اشاره کرد که از یک منبع ناشناس به حساب دختر 10 ساله یکی از اعضای فیفا واریز شد.

به گزارش بیلد، آکادمی ورزشی اسپایر به شکل مستقیم در تخلف اعضای صاحب حق رای فیفا نقش داشته است.

مایکل گارسیا، دادستان پیشین آمریکا تحقیقات وسیعی در داخل فیفا درباره اعطای میزبانی به قطر و روسیه انجام داد. در نتیجه این تحقیقات بخش قضائی کمیته اخلاق فیفا اعلام کرد رفتارهای مشکوکی در این زمینه وجود داشته است، اگر چه این رفتارها در سطحی نبوده که میزبانی جام‌جهانی از این دو کشور بازپس گرفته شود.

ژوزف سپ‌بلاتر رئیس‌پیشین فیفا نیز روز سه‌شنبه 20 ژوئن در مصاحبه با دیوید کون روزنامه نگار انگلیسی که در کتاب « سقوط خانه فیفا» منتشر شد، گفت: «میشل پلاتینی مورد سرزنش است چرا که آراء ایالات متحده را به قطر داد. پلاتینی روابط خوبی با سارکوزی داشت و توانست کفه ترازو را به سود قطر بچرخاند.»