«دی هیل»: افغانستان در حال بازگشت به دوران ماقبل «11 سپتامبر» است

روزنامه «دی هیل» در گزارش جدیدی نوشته است که افغانستان در حال بازگشت به شرایط قبل از حوادث «11 سپتامبر» است زیرا بار دیگر به کانون تروریسم تبدیل شده است.

در این گزارش که دوشنبه 14 حوت (اسفند) منتشر شده آمده است، طالبان روابط قوی با گروه‌هایی نظیر القاعده، تحریک طالبان پاکستان و تحریک جهاد پاکستان دارند و با ارائه حمایت‌ مالی و تدارکاتی به این گروه‌ها که همه در داخل مرزهای افغانستان حضور دارند، به عنوان یک تهدید جهانی به‌ویژه برای امنیت ایالات متحده ظاهر شده‌ است.

روزنامه «دی هیل» به نقل از گزارش اخیر موسسه «جورج دبلیو بوش» نوشته است که طالبان از یک سیستم «توتالیتر» برای سرکوب مردم استفاده می‌کنند و منفعت شخصی را بیش از هر چیزی دیگری در اولویت قرار می‌دهند.

در این گزارش آمده است: «آمریکا باید برای پاسخگو کردن طالبان بیش‌تر تلاش کند. طالبان از مزایای فساد بزرگ خود بهره می‌برد و برای حفظ تسلط خود بر افغانستان، به خشونت و ترس متوسل می‌شود».

روزنامه دی هیل در ادامه نوشته است: «آمریکا به عنوان یک قدرت جهانی، مسئولیت مقابله با تهدید علیه امنیت بین‌المللی و دموکراسی ناشی از فساد فراملی طالبان را بر عهده دارد. ایالات متحده در مشارکت با متحدان جهانی، باید طالبان را در قبال ظلم و دزدسالاری آنها پاسخگو بداند. افغانستان توسط یک گروه افراطی رادیکال خود‌خدمت تسخیر شده است و بدون اقدام، عواقب فاجعه‌بارتری مطمئناً در راه است.»

بر اساس این گزارش، در حالی که شهروندان افغانستان با کم‌تر از یک دالر در روز زندگی می‌کنند، طالبان اما بیش از دو میلیارد دلار از طریق جذب کمک‌های بشردوستانه، قاچاق سلاح و مواد مخدر و استفاده از ابزارهای جدید اخاذی از مردم، ثروت‌اندوزی کرده است.

قبل از این ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست روز پنج‌شنبه 10 حوت (اسفند) از کشورها خواست تا برای برقراری روابط با طالبان شرط بگذارند.

بنت در صفحه رسمی خود بر شبکه «ایکس» نوشت: «کشورها باید عادی‌سازی روابط با طالبان را به رعایت حقوق بشر از سوی این گروه مشروط کنند.»