اپراتور موبایل ودافون خدمات رومینگ خود را در ایران تعطیل می‌کند

شرکت مخابراتی ودافون با انتشار اطلاعیه‌ای گفت از تاریخ ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ ارائه خدمات رومینگ خود را در ایران غیرفعال می‌کند. این شرکت اعلام کرد سیم‌کارت‌هایش پس از این تاریخ امکان برقراری تماس، استفاده از اینترنت یا ارسال و دریافت پیامک نخواهند داشت.

ودافون به مشترکانی که به ایران سفر می‌کنند توصیه کرد در صورت نیاز از خدمات شرکت‌های اپراتور داخلی استفاده کنند.

این اپراتور بریتانیایی در پاسخ به پیگیری انجام شده گفت: «ودافون به رعایت تمام قوانین مرتبط در کشورهایی که در آن فعالیت دارد متعهد است. ما برای اطمینان از ادامه رعایت این تعهدات، امکان ادامه ارائه خدمات رومینگ را به مشتریان خود در ایران نداریم.»

ودافون که خدمات رومینگ آن در بیش از ۱۶۰ کشور در دسترس است، از جمله شرکت‌هایی به حساب می‌آید که پس از امضای توافق‌نامه برجام و لغو برخی تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۵ از ورود خود به ایران و ارائه خدمات رومینگ به مشترکانش در این کشور خبر داد.

قرارداد همکاری این اپراتور که با شرکت خدمات اینترنتی «های‌وب» در ایران منعقد شد از همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف حکایت می‌کرد.

در روزهای گذشته مشترکان سیم‌کارت‌های این اپراتور در ایران پیامکی با موضوع قطع خدمات رومینگ دریافت کردند.

متن این پیامک تاکید می‌کند این شرکت مجبور به فسخ قرارداد خود با شریک تجاری‌اش در ایران شده است.

این شرکت درباره دلیل این تصمیم‌گیری جزییات بیشتری ارائه نداده است.

در سال‌های اخیر تهیه سیم‌کارت اپراتورهای خارجی و استفاده از خدمات رومینگ آن‌ها به یکی از راه‌های دسترسی آزاد به اینترنت برای ساکنان ایران بدل شده است.

این سیم‌کارت‌ها همچنین به منظور ثبت‌نام در برخی سایت‌های خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تصمیم به قطع یک‌باره خدمات رومینگ ودافون در ایران پرسش‌هایی را درباره احتمال نقش جمهوری اسلامی در این زمینه ایجاد کرده است.

حکومت ایران در ماه‌های گذشته تلاش کرده با معرفی طرح «سیم‌کارت گردشگری»، دسترسی اینترنتی ویژه‌ای را برای گردشگران خارجی فراهم کند.

مهر ۱۴۰۲ علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگردی از موافقت کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با ارائه سیم‌کارت بدون فیلتر به گردشگران خارجی خبر داد.

به گفته او، علاوه بر گردشگران، کارکنان هتل‌ها و راهنمایان گردشگری نیز امکان استفاده از این سیم‌کارت‌ها را دارند.

پیش از آن عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر اینکه دسترسی به اینترنت و پلتفرم‌های فیلتر شده برای خارجی‌ها «مثل نان شب» ضروری است، یکی از دلایل عدم تمایل سفر گردشگران به کشور را نبود اینترنت آزاد عنوان کرد.

بررسی وب‌سایت اپراتورهای موبایل داخلی نشان می‌دهد برخی از آن‌ها از ماه‌های گذشته فروش سیم‌کارت بدون فیلتر را به گردشگران خارجی آغاز کرده‌اند.

همراه اول به عنوان یکی از اپراتورهای ارائه‌دهنده این خدمت در وب‌سایت خود این سیم‌کارت‌ها را «متناسب با نیازهای گروه‌های مختلف ایرانگردی، زیارتی و بازرگانی» توصیف کرده است.