کانادا مدیر‌عامل مترو تهران و یک نماینده مجلس را در ارتباط با سرکوب زنان تحریم کرد

سعود درستی، مدیرعامل متروی تهران و زهره الهیان، عضو کمیسیون امور دفاعی و امنیتی مجلس

دولت کانادا روز جمعه ۱۸ اسفند همزمان با هشتم مارس و روز جهانی زن، اعلام کرد، مدیرعامل متروی تهران و یک نماینده مجلس جمهوری اسلامی را به دلیل نقش آنها در «نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر» و به‌ویژه در مورد زنان و دختران ایران مورد تحریم قرار داده است.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، این هفدمین بسته تحریمی کانادا علیه مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی از زمان آغاز اعتراضات به کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی در سراسر ایران را اعلام کرده است.

وزارت خارجه کانادا در بیانیه‌ای گفته است: «تحریم‌های امروز در پاسخ به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر به‌ویژه در حق زنان و دختران، و اقدامات مستمر حکومت ایران برای بی‌ثبات کردن صلح و امنیت منطقه اعمال شدند.»
پیش از این برخی از مقامات جمهوری اسلامی حجاب‌بان‌ها را از «نیروهای فعال مردمی» معرفی کرده بودند

وزارت خارجه کانادا می‌گوید، مسعود درستی، مدیرعامل متروی تهران به دلیل نقش او در اجرای قانون حجاب اجباری در سیستم حمل و نقل عمومی مورد تحریم قرار گرفت.

طبق این بیانیه، زهره الهیان، عضو کمیسیون امور دفاعی و امنیتی مجلس ایران، نیز به دلیل حمایت از مجازات اعدام برای معترضان جنبش «زنان، زندگی، آزادی» در فهرست تحریمی قرار گرفته است.

وزارت خارجه کانادا تصریح کرده است: مسعود درستی و زهره الهیان «از موقعیت‌های خود برای درخواست یا اجرای اقدامات سرکوبگرانه فزاینده علیه زنان و دختران در ایران استفاده کرده‌اند.»

در حالی این خبر تحریم های کانادا علیه مسعود درستی و زهره الهیان اعلام شده است که فرماندهٔ قرارگاه بقیه‌الله سپاه پاسداران در همین روز اعلام کرد که فعالیت «آمران به معروف» نه تنها در مترو تئاتر شهر تهران متوقف نخواهد شد بلکه به سایر ایستگاه‌های مترو نیز توسعه خواهد یافت.

این مقام سپاه پاسداران تصریح کرد: «می‌خواهیم با توسعه اقدامات خود، زودتر بساط فتنهٔ بی‌حجابی را خنثی کنیم.»

مقامات جمهوری اسلامی از مبارزه با حجاب اجباری با عناوینی چون «کشف حجاب» یا «بی‌حجابی» یاد می‌کنند.

استقرار نیروهای حجاب‌بان در متروی تهران از مرداد امسال آغاز شد و در ماه‌های گذشته تشدید شده است.

مقاومت زنان ایرانی در برابر حجاب اجباری از زمان آغاز اعتراض‌های «زن، زندگی‌، آزادی» در سال ۱۴۰۱ وارد مرحله جدید شد و این موج مقاومت همچنان در ایران ادامه دارد.

این در حالی است که امسال همزمان با فرارسیدن روز جهانی زن، کمپینی به نام جرم‌انگاری آپارتاید جنسیتی از سوی فعالان ایرانی شکل گرفته و شماری از کنشگران زن بر «خارج‌شدن خاکریز حجاب از دست حکومت» تأکید کردند.