زلنسکی فراخوان پاپ برای گفتگو با روسیه را رد کرد

ولودیمیر زلنسکی فراخوان پاپ فرانسیس برای گفتگو با روسیه را رد کرد و آن را «وساطتی مجازی بین کسانی که می‌خواهند زندگی کنند، و کسانی که می‌خواهند شما را نابود کنند،» توصیف کرد.

پاپ پیش‌تر در مصاحبه‌ای گفته بود وقتی اوضاع برای یک طرف درگیری بد پیش می‌رود، باید «شجاعت پرچم سفید» را نشان داد و مذاکره کرد.

رییس‌جمهوری اوکراین در واکنش به این توصیه بدون نام بردن از پاپ، در پیامی ویدیویی به شخصیت‌های مذهبی در خاک اوکراین اشاره کرد و گفت: «آنان با دعا، مباحثه و عمل از ما حمایت می‌کنند. این در واقع یک کلیسای همراه با مردم است، نه اینکه ۲۵۰۰ کیلومتر دورتر از اینجا، وساطت مجازی بین کسی که می‌خواهد زندگی کند و کسی که می‌خواهد شما را نابود کند، صورت گیرد.»

وزیر خارجه اوکراین هم در رسانه اجتماعی ایکس نوشت کی‌یف هرگز در برابر تهاجم روسیه تسلیم نخواهد شد و با اشاره به پرچم زرد و آبی کشورش افزود: «این پرچمی‌ست که با آن زندگی می کنیم، می‌میریم و پیروز خواهیم شد. هرگز پرچم دیگری را برافراشته نخواهیم کرد.»

دیمیترو کولبا از واتیکان خواست «از تکرار اشتباهات گذشته خودداری و از اوکراین و مردمش در مبارزه به‌حق برای زندگی خود حمایت کند».

اشاره کولبا به پاپ پیوس دوازدهم است که گفته می‌شود با وجود اطلاع از شواهد وحشتناک هولوکاست، اقدام کافی برای مقابله با آلمان نازی انجام نداده بود، ادعایی که طرفداران او با این توضیح که او در پشت پرده تلاش‌هایی می‌کرد و از یهودیان حمایت می‌کرد، رد می‌کنند.

سیواتوسلاو شوچوک، اسقف اعظم اوکراینی هم به اظهارات پاپ واکنشی مشابه نشان داد و نوشت: «اوکراین زخمی‌ست، اما فتح نشده. اوکراین خسته است، اما ایستاده و ایستاده خواهد ماند.»

سخنان پاپ همچنین با واکنش منفی از سوی مقامات لهستانی و لتونیایی مواجه شد.

اوکراین خواستار خروج تمامی نیروهای روسیه و احیای مرزهای کشور در زمان پس از فروپاشی شوروی‌ست، شروطی که مسکو مذاکره بر سر آن را رد می‌کند.