مرگ مرموز مقام شرکت نفت روسی که خواستار پایان جنگ اوکراین شده بود

رسانه‌های روسیه پنج‌شنبه خبر از مرگ ناگهانی ویتالی روبرتوس، معاون مدیرعامل غول نفت و گاز «لوکویل» دادند، و گفتند او در دفتر کارش خودکشی کرده است. لوکویل پیشتر خواستار پایان جنگ اوکراین شده بود. روبرتوس 54 ساله چهارمین مدیر لوکویل است که طی دو سال اخیر به مرگ مشکوک درگذشته است.

به گزارش «یورونیوز»، رسانه‌های روسیه، مدعی شدند که روبرتوس قبل از خودکشی دچار «سردرد شدید» شده بود، و پیش از رفتن به دفتر خود درخواست دارو کرده بود. جسد وی بعداً در دفترش حلق‌آویز پیدا شد. این رسانه‌ها می‌گویند لوکویل در 12 مارس مرگ وی را اعلام کرده بود.هیئت مدیره این غول نفت و گاز خصوصی در مارس 2022 خواستار خاتمه جنگ در اوکراین شده بود. مدیران این شرکت با تمام قربانیانی که تحت تأثیر این «فاجعه» قرار گرفته بودند، اظهار همدردی کردند، و خواستار حل اختلافات دو کشور از طریق «مذاکرات جدی و دیپلماسی» شدند.

به گفته یورونیوز، این شرکت که بر اساس ارزیابی‌ کارشناسان حدود 2 درصد از کل نفت خام جهان را تولید کند، پس از آغاز جنگ اوکراین تحت تاثیر تحریم‌های واشینگتن علیه مسکو قرار گرفته است.

روبرتوس آخرین فرد از فهرست طولانی میلیاردرهایی است که از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه 2022، تحت شرایط مرموز مرده‌اند. الکساندر سوبوتین 43 ساله، مدیر ارشد سابق لوکویل، در ماه مه 2022 در زیرزمین خانه‌ای در شهر میتیشچی به دلیل آنچه «حمله قلبی ناشی از مصرف مواد مخدر» اعلام شد، درگذشت.

راویل ماگانوف، مدیرعامل 67 ساله پیشین لوکویل، در سپتامبر سال 2022 پس از سقوط از پنجره بیمارستان مرکزی مسکو درگذشت. ولادیمیر نکراسوف، رئیس هیئت مدیره لوکویل، نیز در اواخر اکتبر سال 2023 بر اثر آنچه شرکت «نارسایی قلبی» اعلام کرد، در سن 66 سالگی درگذشت.