رویترز: اوکراین برای کنار گذاشتن فهرست «حامیان جنگ» تحت فشار است

منابع آگاه به «رویترز» گفته‌اند که قدرت‌های خارجی اوکراین را تحت فشار گذاشته‌اند تا «فهرست حامیان جنگ»، که لیست سیاهی از شرکت‌های خارجی است که به روسیه تسلیحات و تجهیزات ارائه می‌کنند، را کنار بگذارد.

به گفته این خبرگزاری، منابع گفتند که اوکراین احتمالا وبسایتی که نام این شرکت‌ها در آن درج شده است را نیز تعطیل کند. لیست سیاه اوکراین هیچ قدرت قانونی ندارد، اما برای حدود 50 شرکت بزرگ بین‌المللی که به انحاء مختلف در روسیه فعالیت می‌کنند و با مسکو تجارت می‌کنند، مایه «شرم‌ساری» بوده است.

به گفته رویترز، اگر کی‌یف کارزار شرم‌ساری شرکت‌ها را تعطیل کند، نشانگر این خواهد بود که اوکراین پس از دو سال از آغاز جنگ با روسیه، و تحت شرایطی که حمایت بین‌المللی از آن در حال کاهش است، مجبور شده است مدارا کند.

یکی از منابع گفته است که فشار اصلی را چین آورده است، ولی فقط چین نیست، بلکه برخی متحدان غربی اوکراین مثل فرانسه نیز هستند. مثلا، پاریس به کی‌یف فشار آورده تا نام دو کمپانی «اوشان» و «لروی مرلین» را از لیست سیاه درآورد.

به گفته این منبع، چین که یکی بزرگترین مصرف‌کنندگان غلات اوکراین است، در ماه فوریه از اوکراین خواست نام 14 شرکت چینی را از لیست سیاه خود حذف کند تا «تأثیرات منفی» که بابت این فهرست به وجود آمده را از بین ببرد.

منبع دوم به رویترز گفت اتریش، چین، فرانسه، و مجارستان همه به اوکراین فشار آورده‌اند تا لیست سیاه را منحل کند، و این فهرست احتمالا طی روزهای آتی از روی اینترنت برداشته می‌شود.

منبع سوم به این خبرگزاری گفت کشورهای غربی متحد اوکراین از قرار گرفتن کمپانی‌‌های متعلق به خود در لیست سیاه این کشور دلخورند، و بنابراین به کی‌یف فشار آورده‌اند تا فهرست را از بین ببرد.