حمله مسلحانه به سالن کنسرت در نزدیکی مسکو با دستکم ۶۰ کشته و صدها زخمی؛ داعش مسئولیت حمله را پذیرفت

خبرگزاری‌های روسیه روز جمعه ۳ فروردین از حمله مسلحانه به یک سالن کنسرت در نزدیکی مسکو خبر دادند و به نقل از سازمان امنیت فدرال روسیه اعلام کردند در این حادثه، دستکم ۶۰ تن کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند.دولت همه برنامه‌ها و اجتماعات آخر هفته را لغو کرده است. آمریکا می‌گوید که نشانه‌ای از دخالت اوکراین در این حمله نیست.در پی حمله حداقل پنج نفر با لباس شبه‌نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضران، شماری از آنها کشته و مجروح شده‌اند.ساعتی بعد خبرگزاری رویترز اعلام کرد که گروهک داعش مسئولیت حمله شامگاه جمعه به سالن کنسرت کروکوس در نزدیکی مسکو را بر عهده گرفته است.

وزارت خارجه روسیه این حادثه را یک «حمله تروریستی خونین» خواند و ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه از جامعه جهانی خواست «این جنایت وحشتناک» را محکوم کنند.

در پی این حمله در تالار شهر کروکوس در نزدیکی مسکو روسیه تدابیر امنیتی شدیدی را در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌ها و سرتاسر پایتخت شدت بخشید.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت: «تصاویر وحشتناک هستند و تماشای آن‌ها سخت است و بدیهی است که ما هم برای قربانیان متاسفیم و با بازماندگان این حادثه همدردی می‌کنیم.»

سفارت ایالات متحده در روسیه در اوایل ماه جاری، چند ساعت پس از آن که سازمان امنیت فدرال روسیه اعلام کرد که حمله به کنیسه‌ای در مسکو توسط یک گروه از اسلام‌گرایان سنی داعش را خنثی کرده، هشدار داد که «افراط‌گراها» برنامه‌های فوری برای حمله در مسکو دارند.او گفت که آمریکا مشوق حمله اوکراین به داخل خاک روسیه نیست و این کشور را قادر به چنین اقداماتی نمی‌کند.

به گفته کربی، هیچ نشانه‌ای در دست نیست که افرادی اوکراینی‌ در این تیراندازی دخیل بوده باشند.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، از حمله به سالن کنسرت به عنوان “یک تراژدی بزرگ” یاد کرده و با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرده است.

واکنش‌های بین‌المللی

شمار زیادی از مقام‌های کشورهای مختلف حمله افراد مسلح به سالن کنسرت در حومه مسکو که ده‌ها کشته برجای گذاشت را محکوم کردند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، این حمله را به شدت محکوم کرد و آن را «تروریستی» خواند. رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین با خانواده قربانیان این حمله ابراز همدردی کرده است.

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز گفت که «از گزارش درباره حمله تروریستی به تالار کنسرت شهر کروکوس شوکه و وحشت زده است.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، هم حمله افراد مسلح به یک سالن کنسرت در حومه مسکو را به «شدیدترین لحن» محکوم کرد.

دبیرکل سازمان ملل با خانواده قربانیان این حمله مرگبار ابراز هم‌دردی کرد.یولیا ناوالنیا، همسر آلکسی ناوالنی، چهره سرشناس اپوزیسیون روسیه که بیش از یک ماه پیش در زندانی در روسیه به طور مشکوکی درگذشت نیز با خانواده قربانیان حمله به کنسرت مسکو ابراز همدردی کرده است.

خانم ناوالنیا در پیام خود در شبکه اکس این حمله را “یک کابوس” خوانده است.

وزارت خارجه آلمان ضمن تسلیت به خانواده قربانیان، اتفاق مسکو را “حمله‌ای دهشتناک به انسان‌های‌ بی‌گناه” توصیف کرد. این وازرتخانه در پیامی که در شبکه اکس منتشر شده خواهان تحقیق درباره ماهیت و جنبه‌های ماجرا شده است.

موضع مقام‌های اوکراین

میخائیلو پودولیاک مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، اعلام کرد که کشورش هیچ ارتباطی با تیراندازی در مسکو ندارد. آندره یوزف، سخنگوی سرویس اطلاعاتی اوکراین هم در مصاحبه‌ای با روزنامه پراودا در این کشور، گفت: «آنچه که در سالن کنسرت در حومه مسکو روی داد حاصل تحریک هدفمند نیروهای ویژه روسیه است و ولادیمیر پوتین عملا به جنایت علیه مردم روسیه دست زده است».

پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پیامی نوشت که این اتحادیه از گزارش‌های حمله به مجمتع کروکوس “شوکه شده است”. در این پیام گفته می‌شود که «اتحادیه اروپا هرگونه حمله به غیرنظامیان را محکوم و با شهروندان روسیه ابراز همدردی می‌کند».