جان کربی:ارتباطی با حمله دمشق نداریم و به هیچ عنوان در آن نقش نداشتیم

کاخ سفید، سه‌شنبه چهاردهم فروردین اعلام کرد که ایالات متحده در حمله هوایی که روز دوشنبه کنسولگری ایران در دمشق را هدف قرار داد، و تهران آن را به اسرائیل نسبت داد، هیچ نقشی ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای به خبرنگاران گفت: «ارتباطی با حمله دمشق نداریم و به هیچ عنوان در آن نقش نداشتیم.»کربی، اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران را که در آن ایالات متحده را مسئول این حمله دانسته است، «بی اساس» توصیف کرد.جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در کنفرانس خبری در ادامه پاسخ درباره این که آیا آمریکا پاسخی از ایران را پیش‌بینی می‌کند گفت: من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که شخص رهبر و سپاه پاسداران چه تصمیمی برای انتقام‌گیری علیه ما خواهند داشت یا نه. اجازه دهید روشن بگویم، که ما هیچ ارتباطی با حمله در دمشق نداشتیم، ما به هیچ وجه درگیر نبودیم.

او ادامه داد: «مانند همیشه، حفاظت از جان نیروها و تاسیسات خود در عراق و سوریه را بسیار جدی خواهیم گرفت. همانطور که در گذشته نشان داده‌ایم، و همانطور که رئیس جمهوری آمریکا بسیار واضح گفته و اقدام کرده، ما آن چه را که برای محافظت از نیروها و تأسیساتمان نیاز است، انجام خواهیم داد.»امروز هم آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری در پاریس در واکنش به حمله صورت گرفته به کنسولگری جمهوری اسلامی که موجب کشته شدن تعدادی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده بود گفت: «ما در تلاشیم تا حقایق روشن شود. ما در حال پیگیری دقیق آنچه اتفاق افتاده هستیم و این را ادامه می‌دهیم، تا به جزئیات آن برسیم. ما تلاش می‌کنیم از بروز درگیری به ویژه بین اسرائیل و لبنان جلوگیری کنیم، درگیری که نه اسرائیلی‌ها، نه حزب‌الله، نه لبنان و نه ایران به دنبال آن هستند.»

در همین زمینه، اسرائیل که عموما این گونه حملات را نه تایید و نه تکذیب می‌کند، امروز اعلام کرد که «اسرائیل با تهدیدات علیه خود مقابله می‌کند.»

یوآف گالانت وزیر دفاع این کشور گفت: «هر روز به شواهد بیشتری دست می‌یابیم که نشان می‌دهد که ما درگیری یک جنگ با چندین جبهه هستیم. اقدامات ما هم تهاجمی و هم دفاعی است. ما هر روز شاهد این شواهد هستیم، از جمله در چند روز گذشته. ما در همه جا و هر روز عمل می کنیم تا از قدرت گرفتن دشمنانمان جلوگیری کنیم و به هر کسی که علیه ما – در سراسر خاورمیانه – اقدام می کند روشن بگوییم که بهای اقدام علیه اسرائیل سنگین خواهد بود.»

در ساعات اولیه حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق در روز دوشنبه، حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی در سوریه اذعان کرد شماری از «مستشاران نظامی ایرانی» در این حمله منتسب به اسرائیل کشته شده‌اند.

در ادبیات حکومتی جمهوری اسلامی، از فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه و دیگر کشورهای منطقه با عنوان مستشاران نظامی یاد می‌شود.

روابط عمومی سپاه پاسداران هم روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای، کشته شدن محمدرضا زاهدی و محمد هادی حاج‌رحیمی و «پنج تن از همراهان آنها» را تایید کرد.

پنتاگون، نیز به نوبه خود گزارش داد که ایالات متحده از حمله اسرائیل به دمشق پیش از موعد انجام آن، مطلع نشده است.

اطلاع همزمان با پرواز جنگنده‌ها
این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که دو مقام آمریکایی ساعات اولیه سه‌شنبه فاش کردند که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور به طور مستقیم به تهران اطلاع داده است که از حمله به کنسولگری وی در دمشق اطلاعی نداشته و ارتباطی با آن ندارد.

خبرگزاری «NBC» گزارش داد که دو مقام آمریکایی دیگر نیز تایید کردند که دولت آمریکا از حمله به کنسولگری در حالی مطلع شده است که جنگنده‌های اسرائیلی از قبل به پرواز درآمده بودند و به‌طور قبلی از هدف آن‌ها اطلاعی نداشته است.