ناپدید سازی قهری ۳زندانی سیاسی و فعال مذهبی کرد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، شنبه ۱۸ فروردین۱۴۰۳، بیش از ۱۹ماه از ناپدیدسازی قهری ۳زندانی سیاسی و فعال مذهبی اهل سنت کرد می‌گذرد. این ۳ زندانی سیاسی، جمشید احمدی، افشین احمدی و شهرام عبادیان نام‌ دارند. آنها در مردادماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. در ۱۹ ماه گذشته تلاش‌های و پیگیری‌های خانواده آنها و مراجعه به نهادهای امنیتی و قضایی بی‌‌نتیجه بوده است.۲تن از زندانیان به اسامی جمشید و افشین احمدی برادر بوده و در تاریخ ۲۷مرداد ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. شهرام عبادیان، داماد این زندانیان نیز پس از مراجعه به زندان مرکزی سنندج جهت پیگیری وضعیت آنها در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.این ۳ زندانی سیاسی پیش از این بارها توسط نیروهای امنیتی به دلیل فعالیت‌های مذهبی خود توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و ماه‌ها در بازداشتگاه و زندان زیر شکنجه بوده‌اند.

زندانی سیاسی شهرام عبادیان آخرین بار در اوایل سال ۱۴۰۱ درسنندج بازداشت و پس از ۲ماه بازجویی در اداره اطلاعات سنندج به زندانی این شهر منتقل شد. وی در خردادماه ۱۴۰۱ با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت از زندان آزا شده بود.

گزارش کمیته حقیقت‌یاب مستقل سازمان ملل در رابطه با سرکوب مردم ایران
کمیته‌ حقیقت‌یاب مستقل سازمان ملل درباره ایران، روزهای پایانی سال گذشته (۱۴۰۲) گزارش کامل و نهایی خود درباره سرکوب معترضان قیام سراسری مردم ایران را به شورای حقـوق بشر این سازمان ارائه داد.

در این گزارش سرکوب قیام سراسری ایران از طریق «قتل، اعدام‌های فرا قضایی و مرگ‌های غیرقانونی، استفاده غیرضروری و بی‌رویه از قوای قهریه، سلب خودسرانه حق آزادی، شکنجه، تجاوز، ناپدیدسازی‌های قهری و تعقیب و آزار مبتنی بر جنسیت» مصداق بارز «جنایت علیه بشریت» شناخته شده‌اند.