افزایش انتقادها از بایدن در داخل آمریکا به دلیل ادامه جنگ غزه

درخواست جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از اسرائیل در هفته جاری برای بهبود شرایط انسانی در غزه و تلاش برای آتش‌بس فوری، انتقاد شدید مخالفان و حتی برخی هم‌حزبی‌های او را برانگیخت. برخی از رهبران حزب دمکرات می‌گویند بایدن تلاش کافی برای توقف کشتار در غزه انجام نداده و به اندازه کافی برای توقف جنگ بر نتانیاهو فشار وارد نکرده است.

این در حالی است مخالفان جمهوری‌خواه او می‌گویند بایدن در انتقادهایش علیه نتانیاهو و اسرائیل اغراق کرده است.

جو بایدن روز پنجشنبه در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تهدید کرد که ادامه حمایت آمریکا از حمله اسرائیل به غزه را به گام‌های مشخصی در جهت حفاظت از امدادگران و غیرنظامیان مشروط خواهد کرد.

این اولین باری است که جو بایدن، دموکرات سرسخت طرفدار اسرائیل، به دنبال بهره برداری از کمک‌های آمریکا به عنوان ابزاری برای تأثیرگذاری بر رفتار نظامی اسرائیل بوده است.

رئیس جمهوری آمریکا تحت فشار شدید جناح چپ حزب خود، وعده داده تا تلاش‌های بیشتری برای رسیدگی به فاجعه انسانی که بر سر غیرنظامیان فلسطینی به دلیل حملات اسرائیل رخ داده است، انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «کریس ون هولن» سناتور دموکرات گفت: «نباید تنها به یک بیانیه اکتفا بکنیم. نباید الگویی داشته باشیم که در آن دولت نتانیاهو با سهل‌انگاری خواسته رئیس جمهوری ایالات متحده را نادیده بگیرد و ما همچنان بمب‌های بیشتری به وزن 2000 پوند برای اسرائیل بفرستیم».

«ون هولن» که یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا است گفته که بایدن باید درباره جزییات در اختیار او از بحران غزه، به صورت علنی صحبت کند و به جای جلوگیری از قطعنامه‌های که از اسرائیل انتقاد می‌کند رویکرد جدیدی در شورای امنیت اتخاذ کند.

سایر سیاستمداران چپ‌گرا در درون حزب دمکرات نیز شکایت‌های مشابهی از عملکرد جو بایدن ابراز کردند.

برنی سندرز، سناتور مستقلی که با دموکرات‌ها همسو است، روز پنجشنبه در پادکست معروف به «پاد نجات آمریکا» گفت: «رئیس‌جمهوری ما یم روز از نتانیاهو «عصبانی» ایت، روز دوم «بسیار عصبانی» و روز بعد از آن «بسیار بسیار عصبانی‌تر است، خوب بعد چه می‌شود؟ یک لایحه الحاقی از کمک‌های نظامی بیشتر به اسرائیل حمایت می‌شود!».

سندرز افزود: «شما نمی‌توانید به صحبت‌کردن درباره نگرانی‌های خود در قبال وضعیت انسانی غزه ادامه دهید و سپس 10 میلیارد دلار دیگر یا بمب‌های بیشتری به نتانیاهو بدهید. این کار شدنی نیست. این ریاکاری است».

سناتور دموکرات کریس مورفی نیز گفت که باید فورا آتش بس در غزه برقرار شود. او روز جمعه به «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفت: «فکر نمی کنم که باز کردن یک گذرگاه جدید به غزه کافی باشد».

اسرائیل اعلام کرد که با بازگشایی گذرگاه اریز به شمال غزه و استفاده موقت از بندر اشدود در جنوب اسرائیل، در پی درخواست‌های آمریکا برای افزایش ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه، موافقت کرده است.

جمهوری خواهان و خانواده‌های اسرا
اگرچه تعداد زیادی از دموکرات‌ها از بایدن انتقاد کردند اما این انتقادها صرفاً از دایره درخواست از اسرائیل برای دادن امتیاز فراتر نرفته است.
برخی از جمهوری‌خواهان که عموماً از ارائه کمک‌های نظامی به اسرائیل حمایت می‌کنند، رئیس‌جمهوری آمریکا را به خاطر تغییر موضعش دربرابر اسرائیل مورد انتقاد قرار می‌دهند.
تام کاتن سناتور جمهوری خواه گفت که بایدن سیاست خود را تغییر داد تا شانس خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر آینده افزایش دهد.

کاتن روز جمعه در حسابش شبکه اجتماعی «ایکس» افزود: «جو بایدن برای افزایش نرخ حمایت خود در میشیگان، موقعیت مذاکره حماس را تقویت کرد و عملاً حماس را به مقاومت و عدم آزادی گروگان‌ها تشویق کرد»

کاتن این اقدام را «شرم آور» توصیف کرد.

برایان مست، نماینده جمهوری خواه، عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، بایدن را متهم کرد که تلاش می‌کند «دیوانه‌های چپ افراطی را راضی کند تا اسرائیل آتش‌بس با تروریست‌ها را بپذیرد.»

او افزود بایدن در تلاشی ناامیدکننده برای افزایش سطح حمایت داخلی در انتخابات، جان مردم را به خطر می‌اندازد.

در همین حال خانواده گروگانه‌هایی که در 7 اکتبر توسط حماس بازداشت شدند، گفتند که فشار برای آتش بس بدون آزادی گروگانها می‌تواند خطرناک باشد.
ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل از اسرائیل حمایت می‌کند و از حق وتو خود علیه سه پیش نویس قطعنامه مربوط به جنگ غزه استفاده کرد.
آمریکا همچنین سه بار از رای ممتنع برای اجازه دادن به شورای 15 نفره برای اقدام خودداری کرد، آخرین مورد در ماه گذشته که شورا خواستار آتش بس فوری شد.

نفوذ آمریکایی بدون بهربرداری
کاخ سفید از توضیح چگونگی تغییر سیاست آمریکا در صورت عدم پاسخگویی اسرائیل به خواسته‌های بایدن خودداری کرده است.

اسرائیل از زمان جنگ جهانی دوم بیش از هر کشور دیگری از ایالات متحده کمک های خارجی دریافت کرده است، اما کمک های سالانه به دلیل کمک های مالی و ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین از زمان آغاز درگیری با روسیه در فوریه 2022 کاهش یافته است.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه در پاسخ به سوالی درباره دلیل تغییر موضع بایدن گفت که رئیس جمهور از حمله اسرائیل که منجر به کشته شدن هفت امدادگر در بنیاد جهانی آشپزخانه مرکزی شد، شوکه شده است.

پاتریک گاسپارد، رئیس اندیشکده مرکز پیشرفت آمریکایی، نیز با مقایسه واکنش بایدن به قتل هفت امدادگر و موضع او در قبال مرگ هزاران فلسطینی دیگر در غزه گفت: «فکر می‌کنم برخی مرگ‌ها بسیار مهم‌تر از بقیه هزاران نفر که قبلاً در جنگ غزه کشته شده‌اند، هستند».