حمله ایران به اسرائيل نگاهی به آخرین تحولات


لوید آستین وزیر دفاع آمریکا برای دومین بار بعد از حمله پهپادی و موشکی ایران با یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل تلفنی صبحت کرد و بار دیگر بر حمایت راسخ واشنگتن از تل‌آویو تاکید کرد.
دو وزیر دفاع از اقدامات دفاعی که برای ردگیری موشک‌ها و پهپادها انجام شد تقدیر کردند.
دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل هم در پیامی که از تلویزیون پخش شد گفت «۹۹ درصد» ۳۰۰ پهپاد و موشک که ایران شلیک کرد ردگیری شدند.
ژاپن هم به جمع کشورهایی پیوست که حمله ایران را بشدت محکوم کردند.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان هم حمله ایران را محکوم و از افزایش تنش در منطقه اظهار نگرانی کرد.
چین و مصر ایران و اسرائیل را به خویشتن‌داری فراخواندند.
وزارت دفاع بریتانیا گفت هواپیماهایش در آسمان سوریه و عراق در ردگیری موشک‌ها و پهپادهای که ایران شلیک کرد مشارکت داشته‌اند.
محدودیت‌ها و همچنین درخواست از مردم برای ماندن در پناهگاه‌ها اکنون در اسرائیل برداشته شدند.

رسانه‌های ایران: پروازهای فرودگاه مهرآباد تهران تا ساعت ۱۲ لغو شد

رسانه‌های متخلف در ایران گزارش کرده‌اند که پروازهای فرودگاه مهرآباد در تهران تا ساعت ۱۲ ظهر امروز لغو شده است.

خبرگزاری مهر نوشته است که «پیرو نوتام صادره شماره ۱۱۳۵» تمامی پروازها لغو شده است.

پیش از این پروازهای این فرودگاه تا ساعت ۹ صبح لغو شده بود.

جلسه بایدن با گروه ۷ برای واکنش بین‌المللی به حمله ایران

جو بایدن رئيس جمهوری آمریکا در بیانیه‌‌ای خبر داده است که یکشنبه (۱۴ آوریل) در اجلاسی با رهبران گروه هفت، درباره واکنش دیپلماتیک بین‌المللی به حمله ایران به اسرائيل تصمیم خواهد گرفت.

در بیانیه رئیس جمهوری آمریکا که در پی گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائيل منتشر شده آمده است که تقریبا تمامی پهپادها و موشک‌های شلیک شده سپاه به سوی اسرائيل به کمک ناوشکن‌های مجهز به سپر دفاع موشک‌های بالستیک آمریکا در منطقه نابود شده است.

رئیس جمهوری آمریکا گفته است در گفتگو با بنیامین نتانیاهو با تاکید بر تعهد تزلزل ناپذیر واشنگتن به امنیت اسرائيل تاکید کرده است که این کشور با دفاع از خود در برابر حملات بی‌سابقه ایران، ظرفیت قابل توجه دفاعی خود را به رخ دشمننانش کشیده است و نشان داده که نمی‌توانند امنیت اسرائيل را به شکلی موثر تهدید کنند.

جو بایدن همچنین گفته است روز یکشنبه در گفتگو با رهبران کشورهای هفت برای واکنش دیپلماتیکی یکپارچه به حمله گستاخانه ایران هماهنگی خواهد کرد: «تیم من با همتایان خود در سراسر منطقه و نیز از نزدیک با رهبران اسرائيل در تماس خواهد بود. اگرچه ما شاهد حمله‌ای علیه نیروها یا تاسیسات خود نبودیم، در برابر تمامی تهدیدها هشیار خواهیم ماند و برای دفاع از مردم خود از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنیم.»
Article share tools

نیویورک تایمز خواستار توقف ارسال تسلیحات آمریکایی به اسرائيل شد

هیات سردبیری روزنامه نیویورک تایمز در اقدامی مهم، خواستار مشروط شدن ارسال تسلیحات آمریکایی به اسرائيل شد.

این روزنامه در یادداشت سردبیری روز شنبه خود نوشته است «ده‌ها هزارکشته و صدها هزار بی خانمان در غزه برای آمریکایی‌ها بیش از این قابل تحمل نیست. اما بینامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل و متحدان ملی‌گرای افراطی‌اش در دولت تا کنون به درخواست‌های مکرر آمریکا برای آتش بس،‌ پرهیز از کشته شدن غیرنظامیان و افزایش کمک‌های انسان دوستانه وقعی نگذاشته‌اند.»

نویسندگان این نامه نوشته‌اند تعهد آمریکا به دفاع از امنیت اسرائيل به معنی آن نیست که رئیس جمهوری آمریکا به آقای نتانیاهو اجازه دهد «بازی‌های دوگانه و خیره‌سرانه‌اش» را ادامه دهد: «رهبر اسرائیل برای بقای سیاسی‌ در برابر خشم فزاینده رای‌دهندگان اسرائيل می‌جنگد. او می داند که اگر دولت را رها کند، خطر محاکمه به اتهامات جدی فساد تهدیدش می کند.»

نویسندگان افزوده‌اند که «او تا همین اواخر، در برابر تلاش‌های دیپلماتیک برای آتش‌بس که می‌توانست منجر به آزادی گروگان‌های اسرائيلی شود مقاومت می‌کرد. او از تسلیحات آمریکایی برای تعقیب حماس استفاده کرده است، اما نسبت به درخواست‌های مکر آمریکا برای انجام اقدامات بیشتر در حفاظت غیرنظامیان غزه ناشنوا بوده است. بدتر از آن، آقای نتانیاهو سرپیچی از رهبری آمریکا را به ابزاری سیاسی تبدیل کرده است و تندروهای کابینه‌اش را که متعهد به اشغال مجدد غزه هستند تشویق می‌کند.»

نویسندگان این یادداشت معتقدند که اسرائيل پیوند اعتماد میان دو کشور را شکسته است و تا زمانی که این پیوند را ترمیم نکند «آمریکا نمی‌تواند مثل گذشته تسلیحاتی را که در جنگ علیه حماس به کار رفته است باز هم در اختیار اسرائيل قرار دهد.»
در یادداشت سردبیری روزنامه نیویورک تایمز آمده است آقای نتانیاهو سرپیچی از رهبری آمریکا را به ابزاری سیاسی تبدیل کرده است

در یادداشت سردبیری روزنامه نیویورک تایمز آمده است آقای نتانیاهو سرپیچی از رهبری آمریکا را به ابزاری سیاسی تبدیل کرده استImage caption: در یادداشت سردبیری روزنامه نیویورک تایمز آمده است آقای نتانیاهو سرپیچی از رهبری آمریکا را به ابزاری سیاسی تبدیل کرده است

توضیحات خبرنگار اقتصادی بی‌بی‌سی فارسی از تاثیر حمله ایران روی بازارهای داخلی و بین‌المللی

پنتاگون از اسرائيل خواست قبل از پاسخ به ایران واشنگتن را اگاه کند

وزرای دفاع آمریکا و اسرائيل شنبه شب، ساعاتی پس از حمله هوایی ایران به اسرائيل گفتگو کرده‌اند.

بر اساس اطلاعیه‌ای که اسرائیل از این گفتگوی تلفنی منتشر کرده لوید آستین از همتای اسرائيلی خود خواسته است که پیش از هرگونه پاسخ احتمالی به ایران، واشنگتن را از برنامه خود آگاه کند.

بر همین اساس، یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل با تشریح عملیات دفاعی اسرائيل بر آمادگی این کشور برای مقابله با هرگونه حملات بیشتر تاکید کرده است.

آلمان حملات ایران را محکوم کرد

سخنگوی اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفت که این کشور حملات ایران را «به شدیدترین وجه ممکن» محکوم می‌کند.

سخنگوی صدراعظم آلمان همچنین به ایران هشدار داد که منطقه را در معرض خطر جنگ همه‌جانبه قرار داده است.

به گفته وی ایران: «با این حمله غیرمسئولانه و غیرقابل توجیه، خطر جنگ را بالا برده است».

وی همچنین گفت که «آلمان در کنار اسرائیل و همراه با این کشور است».
Article share tools

این اعلان را به اشتراک گذارید

این لینک را کپی کنید

لینک های دیگر
به روزشده در 4:504:50
کاهش برخی محدودیت‌ها در اسرائیل از سوی ارتش این کشور

ارتش اسرائیل به بی‌بی‌سی گفته است که «برخی محدودیت‌ها» برای حرکت و جابه‌جایی در داخل این کشور را لغو کرده است.

با این حال جزییات بیشتری در این خصوص به رسانه‌ها اعلام نشده است.

در همین حال، تایمز اسرائیل گزارش داد که اسرائیلی‌ها در سراسر کشور دیگر ملزم به اقامت در نزدیکی پناهگاه‌ها نیستند، اما محدودیت‌ها در تجمعات و لغو کلیه فعالیت‌های آموزشی و سفرهای مدرسه همچنان برقرار است.