نماینده ولی فقیه:۷۵ درصد ثروت ملی را مجانی به فرانسوی‌ها دا‌ده‌اند

قرارداد با توتال استعماریست، ۷۵ درصد ثروت ملی را مجانی به فرانسوی‌ها دا‌ده‌اند

ماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با انتقاد از امضای قرارداد توتال گفت: می‌خواهند مردم را از یک حرکت استثماری و استعماری غرب غافل نگه‌ دارند.

به گزارش انتخاب، حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی گفت: متوجه شدیم قرارداد ایران با توتال فرانسه منعقدشده و پشت پرده قرارداد، واگذاری ۷۵ درصد این قرارداد به شرکت فرانسوی است، آیا مسئله فناوری استخراج نفت و گاز مهم‌تر از فناوری هسته است؟ برای فناوری هسته‌ایمان، این‌همه سرمایه‌گذاری نکردیم که ۷۵ درصد ثروت ملی را مجانی به دیگری بدهیم.

امتیاز دادیم و هیچ چیز به جای آن نگرفتیم

سایت حکومتی الف در مطلبی با عنوان “امتیاز خاص اقتصادی به فرانسه دراولین قرارداد نفتی IPC”، نوشت: این روزها مراودات ما با کشور فرانسه بیشتر شده است و به نظر می‌رسد امضای قرارداد با شرکت فرانسوی توتال تا حدی هم سیاسی باشد. برای مثال عمده قراردادهای خودروسازی ما هم با فرانسه است و جزء اولین کشورهایی است که دولت تصمیم دارد شریک تجاریمان باشد، اما نباید فراموش کرد که آن‌ها ملاحظاتی را فراموش نمی‌کنند؛ برای مثال فردای سفر ظریف به فرانسه و حضورش در کاخ الیزه، پاریس میزبان میتینگ منافقین بود؛ پس خیلی نباید به مراودات سیاسی با این کشور خوشبین بود و توقع داشت که فرانسه گروه‌های مخالف و معارض ما را کنار بگذارد، چراکه در مراودات بین المللی اگر کشوری امتیازات اقتصادی دریافت می‌کند، امتیازهای سیاسی به کشور مقابل می‌دهد اما در برخورد فرانسه با ایران، این موضوع صادق نیست فلذا نمی‌شود که امتیاز اقتصادی داده و امتیازی نگیریم. این بده بستان ایراد دارد و در عرف بین الملل هم نیست.