مرگ یک زندانی بلوچ به دلیل تاخیر در رسیدگی‌های پزشکی

    مقامات سپاه بازداشت زندانی بلوچ قادر گرگیج را در رابطه با مواد مخدر اعلام کردند. وی در بازپرسی شعبه ۳ دادگاه انقلاب زاهدان این اتهام را رد کرده و اعلام کرده بود که بازداشت وی سیاسی است
    دوشنبه۳اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، یک زندانی بلوچ به دلیل عدم رسیدگی‌های پزشکی و تاخیر در اعزام به بیمارستان جان خود را از دست داد. این زندانی بلوچ، قادر گرگیج نام داشت. وی در بند ۸ زندان مرکزی زاهدان زندانی بود. قادر گرگیج روز یک شنبه ۲اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، به دلیل وخامت حال به بهداری زندان مراجعه کرد اما به دلیل عدم رسیدگی و تاخیر در اعزام به بیمارستان، تلاش‌های کادر درمان مثمر‌ثمر نبود و وی چند ساعت بعد در بیمارستان تامین اجتماعی زاهدان جان خود را از دست داد.

    مرگ یک زندانی بلوچ به دلیل تاخیر در رسیدگی‌های پزشکی
    ممانعت از اعزام زندانی بلوچ قادر گرگیج به مرخصی استعلاجی
    پیش از این خانواده وی به دلیل سابقه بیماری‌های قلبی و فشار خون درخواست اعزام وی به مرخصی استعلاجی را داده بودند. مقامات مربوطه بدون توجه به وضعیت این زندانی بلوچ و به منظور تحت فشار قرار دادن وی و خانواده‌اش با این درخواست مخالفت کرده بودند.

    زندانی بلوچ قادر گرگیج، ۵۲ ساله، فرزند شاه‌محمد، متاهل و دارای ۸فرزند بود. وی از معتمدین طایفه گرگیج محسوب می‌شد. ماموران امنیتی و اطلاعات سپاه، در روز ۱۰مهر ۱۴۰۰ با یورش به منزل وی بدون داشتن حکم قضایی اقدام به تفتیش منزل کرده و سپس وی را بازداشت می‌کنند. مقامات سپاه بازداشت وی را در رابطه با مواد مخدر اعلام کردند. وی در بازپرسی شعبه ۳ دادگاه انقلاب زاهدان این اتهام را رد کرده و اعلام کرده بود که بازداشت وی سیاسی است.

    زندانی سیاسی قادر گرگیج به بیش از ۲.۵ سال در بازداشت و بلاتکلیفی بود. وی پیش از دستگیری عمل پروستات انجام داده بود و می‌بایست تحت نظر پزشک باشد اما مقامات زندان توجهی به این محدودیت وی نکرده و این امر باعث گسترش بیماری وی شد.