حمایت های گسترده از توماج صالحی و محکومیت جمهوری اسلامی؛ مادر مهسا امینی: بگذارید توماج نفس بکشد

با گذشت دو روز از انتشار خبر صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، موج حمایت‌ها از این رپر معترض ایرانی در داخل و خارج از کشور و از جانب ایرانیان و غیرایرانی‌ها همچنان تداوم دارد.

روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت در تازه‌ترین واکنش‌ها، مژگان افتخاری مادر مهسا امینی در یک استوری اینستاگرامی نوشت: «نگذارید دل مادر توماج مثل دل من شود، بگذارید توماج نفس بکشد تا مادرش از نفس نیفتد.»

او همچنین با یادی از دختر جان‌باخته‌اش، ژینا، او را «مهسای عالم‌تابم» خواند و نوشت: «من هنوز گرم نفسهای ژینا هستم، بگذارید مادر توماج هم‌نفس نفس‌های زنده‌ او باشد، بگذارید توماج نفس بکشد تا مادر او و همه مادران سرزمینم از نفس نیفتند. نگذارید توماج آماج بغض فروخفته مادر شود.»

ابوالفضل قدیانی از مخالفان جمهوری اسلامی هم با اشاره به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی نوشت: این اقدام بحران‌آفرین، از یک سو نتیجه استیصال و وحشت و از سویی دیگر کینه‌توزی و انتقام‌جویی کور علی خامنه‌ای است.

این مخالفان سرسخت رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر علی خامنه‌ای را «مستبد قدرت‌پرست و خونریز ایران» خواند و افزود: هرچند دستگاه‌های امنیتی و دستگاه قضایی در این ماجرا مقصرند و مسئول، اما مقصر و مسئول اصلی، علی خامنه‌ای است که باید پاسخگو باشد، که تمامی این ستم‌ها و اعمال ضد انسانی به خاطر ادامه چند صباح بیشتر حکومت تباهی‌آفرین اوست.

بهمن قبادی، کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران هم با انتشار ویدیویی در اینستاگرام ضمن درخواست برای اطلاع‌رسانی از وضعیت توماج صالحی و دیگر معترضان زندانی، جمهوری اسلامی را در لبه پرتگاه سقوط دانست و از مردم ایران خواست تا برای سرنگون کردن این حکومت متحد شده و بار دیگر به‌پا خیزند.در فرامرزهای ایران هم ایرانیان آزادی‌خواه به خیابانهای شهرهایی چون فرانکفورت و هامبورگ در آلمان، لاهه در هلند، مونترال کانادا، پاریس، لندن و بروکسل بازگشته و ضمن محکوم کردن اقدامات ضد بشری جمهوری اسلامی خواستار لغو حکم اعدام زندانیان سیاسی از جمله توماج صالحی و حمایت جهانی از مردم مبارز ایران شدند.

یه وان ری نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی توماج صالحی روز پنجشنبه در گفتگو با صدای آمریکا ضمن ابراز خشم از حکم صادر شده برای این فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی گفت: «توماج خواسته‌ای جز آزادی ایرانیان نداشته و ندارد، رژیم از نفوذ افرادی مثل توماج حتی اگر درون زندان باشند هم می‌ترسد، من در برابر این ظلم سکوت نخواهم کرد، همانطور که دیگران نیز ساکت نخواهند نشست.»

همچنین شورای اروپا در پاسخ به درخواست صدای آمریکا برای اظهارنظر درباره حکم اعدام توماج صالحی، به استفاده از مجازات اعدام تحت هر شرایطی به شدت مخالفت کرد و خواستار توقف صدور و اجرای این احکام در ایران شد.

این نهاد اروپایی مجازات اعدام در هر زمان و در هر شرایطی را «نفی غیرقابل قبول کرامت و تمامیت انسانی» خواند و از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا سیاست لغو مجازات اعدام را در پیش بگیرند.

در ایالات متحده هم جو ویلسون، قانونگذار جمهوری‌خواه ضمن محکوم کردن حکم اعدام توماج صالحی، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس، خواستار «پاسخگو کردن جمهوری اسلامی برای قتل ایرانیان بی‌گناه شد.»

عضو کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان، با اشاره به اینکه اکنون مصوبه مهسا به قانون تبدیل شده است گفت: «حکومت تروریستی ایران به کشتار کسانی که صدای مهسا امینی شدند، ادامه می‌دهد. زمان آن فرا رسیده است که رژیم جمهوری اسلامی را برای قتل‌های روش‌مند ایرانیان بی‌گناه، پاسخگو کنیم.»

میک میل، رپر آمریکایی، خواستار آزادی توماج صالحی شد
میک میل، رپر آمریکایی، در واکنش به حکم اعدام توماج صالحی، خواستار آزادی این خواننده شد.
عفو بین‌الملل: جمهوری اسلامی باید حکم توماج را لغو و او را فورا آزاد کند
عفو بین‌الملل در صفحه ایکس خود با انتشار ویدیویی از توماج صالحی تاکید کرد مقام‌های جمهوری اسلامی باید حکم این هنرمند را لغو و فورا او را آزاد کنند.دنیز دایی، دختر علی دایی، در واکنش به حکم اعدام توماج صالحی، در یک ویدیو به زبان انگلیسی در اینستاگرام از مخاطبان خود خواست این موضوع را به نمایندگان پارلمان کشورهای خود اطلاع دهند.

او با اشاره به آمار بالای اعدام‌ها در ایران از مردم جهان خواست اجازه ندهند توجه بین‌المللی به ایران از بین برود.

مادر مهسا امینی: نگذارید دل مادر توماج، مثل دل من شود
مژگان افتخاری، مادر مهسا ژینا امینی، در واکنش به حکم اعدام توماج صالحی در اینستاگرام نوشت: نگذارید دل مادر توماج، مثل دل من شود. بگذارید توماج نفس بکشد تا مادرش و مادران سرزمینم از نفس نیفتند. من هنوز گرم نفس‌های ژینا هستم. بگذارید مادر توماج هم‌نفس نفس‌های زنده او باشد. می‌توانید بگذارید؟

وکیل دادگستری: حکم محمد قبادلو هم در دیوان نقض شده بود اما اعدامش کردند
رضا شفاخواه، وکیل دادگستری با اشاره به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، نوشت: «می‌گویند حکم ⁧‫توماج صالحی‬⁩ بدوی است و در دیوان عالی کشور نقض خواهد شد، غافل از اینکه حکم ⁧‫محمد قبادلو‬⁩ هم توسط دیوان نقض شده بود ولی متوحشین اعدامش کردند.»
وزارت خارجه فرانسه: صدور حکم اعدام برای توماج صالحی غیرقابل قبول است
وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای صدور حکم اعدام برای توماج صالحی را محکوم کرد و آن رو غیر قابل قبول خواند.

در این بیانیه آمده: «یادآوری می‌کنیم که احکام اعدام و اعدام شرکت‌کنندگان در اعتراضات، که به موارد متعدد نقض جدی و غیرقابل قبول حقوق و آزادی‌های اساسی توسط مقام‌های ایرانی اضافه می‌شود، نمی‌تواند پاسخی به خواسته‌های مشروع مردم برای آزادی باشد.»

وزیر خارجه کانادا صدور حکم اعدام برای توماج صالحی را به‌شدت محکوم کرد
ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا با انتشار پیامی در شبکه ایکس خود، صدور حکم اعدام برای توماج صالحی را به شدت محکوم کرد.

او نوشت: «بسیاری از افراد دیگر مانند توماج، در تلاش برای تغییر دموکراتیک قربانی نقض حقوق بشر و بی‌اعتنایی وقیحانه سپاه پاسداران به زندگی انسانی شدند. استفاده از اعدام برای سرکوب حقوق و آزادی‌های بشر غیرقابل توجیه است.»

کارشناسان سازمان ملل: ترانه‌های توماج مظهر آزادی هنری و حقوق فرهنگی‌ست
گروهی از کارشناسان سازمان ملل در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی درباره صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستند که از تصمیم محکومیت اعدام صرف‌نظر و صالحی را فورا آزاد کنند.

در این بیانیه آمده است: «ما از صدور حکم اعدام و بدرفتاری با صالحی که به نظر می‌رسد صرفا مربوط به استفاده از حق آزادی بیان هنری و خلاقیت او باشد، نگران هستیم.»

آن‌ها انتقاد از سیاست دولت از طریق بیان هنری را «آزادی بیان» خوانند و نوشتند: «هنر باید اجازه داشته باشد که در هر جامعه‌ای انتقاد کند، برانگیزد و مرزها را جابجا کند.»

در ادامه آمده است: «ترانه‌های صالحی با وجود اینکه که برای دولت تند است اما مظهر آزادی هنری و حقوق فرهنگی‌ست.»

سازمان ملل نوشت که مقام‌های آن از زمان بازداشت توماج صالحی در سال گذشته، در مناسبت‌های مختلف پرونده او را با مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح کردند.

نماینده پارلمان آلمان: حکم اعدام توماج صالحی نشانه تنفر ملاها از مردم ایران است
مکس لوکس، نماینده پارلمان آلمان در واکنش به حکم اعدام توماج صالحی، او را محبوب‌ترین خواننده رپ ایران خواند و افزود: «حکم اعدام او نشان‌دهنده تنفر ملاها از مردم ایران است. اجرای این حکم چیزی جز اعلام جنگ به جوانان و جنبش ترقی‌خواهانه این کشور نیست.»

واکنش هنگامه قاضیانی به حکم توماج صالحی: سیاه شدم از این خبر بگویید که دروغ است
هنگامه قاضیانی، بازیگر سرشناس سینمای ایران، در واکنش به حکم اعدام توماج صالحی، ضمن انتشار عکس این هنرمند معترض، در اینستاگرام نوشت: «سیاه شدم از این خبر، بگویید که دروغ است.»
هنگامه قاضیانی در جریان خیزش انقلابی سال ۱۴۰۱ بازداشت شده بود.

وزیر خارجه ایتالیا: حکم اعدام توماج صالحی را به شدت محکوم می‌کنیم
آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا ضمن محکوم کردن صدور حکم اعدام برای توماج صالحی گفت: «دولت ایتالیا با مجازات اعدام در هر مکان و شرایطی مخالف است. ما برای دفاع از آزادی و حقوق بشر در سراسر جهان به کار خود ادامه خواهیم داد.»

رئیسیان، وکیل توماج صالحی: توماج را دیدم، حکم را دریافت کرده بود اما حالش خوب بود
امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی، به «رویداد۲۴» گفته: «من توماج را دیدم. حکمش به او ابلاغ شده بود و مانند ما امیدوار بود در فرآیند قانونی شاهد تغییرات این حکم باشیم. او نگرانی نداشت و حالش خوب بود»
او افزود: «حکم اعدام قطعی نیست و ما به آن حتما اعتراض و فرجام‌خواهی خواهیم کرد.»

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در پیامی درخصوص صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، اعلام کرد «حکومت دینی استبدادی آگاه باشد، با صدور احکام ظالمانه و انتقام‌جویانه علیه فرزندان سربلند ایران چون توماج صالحی و جنگ با زنان، طغیان خشم و ظلم‌ستیزی مردم ایران را خواهد دید.»

مریم مقدم، بازیگر و کارگردان: توماج به دلیل کنار مردم بودن به اعدام محکوم شد
مریم مقدم، بازیگر و کارگردان ممنوع‌الخروج فیلم «کیک محبوب من»، با انتشار یکی از آثار توماج صالحی، در خصوص حکم اعدام او در اینستاگرام نوشت: «تکان دهنده است که توماج به دلیل در کنار مردم بودن و انتقاد از حکومت به اعدام محکوم شده، متأسفانه نه، این جایی است که ما زندگی می‌کنیم.»