خانه / اخبار مهم روز / مقام اماراتی خطاب به دولت قطر: ای قطر، حمایت از تروریسم کافی است

مقام اماراتی خطاب به دولت قطر: ای قطر، حمایت از تروریسم کافی است

نگرانی شدید قطر از حمله نظامی کشورهای همسایه
سفیر قطر در استرالیا درباره هرگونه اقدام نظامی علیه کشورش هشدار داد و این امر را “دیوانگی” دانست که همه منطقه خلیج فارس را ویران خواهد کرد.

به گزارش تسنیم، ناصر آل خلیفه سفیر قطر در استرالیا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربی تاکید کرد: قطر لقمه آسانی نخواهد بود و برگ های برنده ای دارد که آن را علیه همسایگانش استفاده نکرده است.

ناصر آل خلیفه گفت: ما در قطر همواره به طور کامل دوستدار برادران بوده ایم و از آنها تقدیر کرده ایم و می دانیم که امنیت ما، امنیت آنها است و توقع چنین تنشی را نداشتیم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر روند امور به بن بست برسد، قطر چه برگه های برنده ای در دست دارد، گفت: ما برگه هایی داریم اما نمی خواهیم همه برگه ها را علیه همسایگان بکار بگیریم. همگان در این رویارویی ضرر می کنند.

کشورهای مصر، عربستان، بحرین و امارات اخیرا روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده و برای از سرگیری آن خواسته هایی را مطرح کردند.

قطر این خواسته ها را رد کرد و آنها را غیرواقعی و غیرقابل اجرا دانست.
ای قطر، حمایت از تروریسم کافی است

وزیر امور خارجه امارات امروز در نشست مشترک خبری با همتای آلمانی اش گفت: همچنان منتظر آن هستیم که میانجی کویتی پاسخ قطر به خواسته های چهار کشور تحریم کننده قطر را در اختیار ما قرار دهد.

این مقام اماراتی در ادامه خطاب به دولت قطر گفت: ای قطر، حمایت از تروریسم کافی است.

وزیر امور خارجه آلمان نیز در این نشست خبری گفت: از دیدگاه امارات درباره لزوم توقف پناه دادن و تامین مالی تروریستها حمایت می کنیم.
5 سناریوی احتمالی

وزیر مشاور امارات در امور خارجه پیش تر از این امر پرده برداشت که با پایان یافتن مهلت داده شده به قطر برای پاسخ به خواسته‌هایشان، چگونه با دوحه برخورد خواهد شد.

یک منبع عربی در این باره نوشت: با پایان یافتن مهلت ده روزه کشورهای تحریم کننده قطر برای برای پذیرش شروط سیزده گانه، اکنون اجرای پنج سناریو از جمله تعلیق عضویت قطر در شورای همکاری خلیج فارس و توقف پخش شبکه الجزیره در ماهواره های عرب ست و نایل ست قوت می گیرد.

روزنامه رای الیوم چاپ لندن نوشت:

نخست: تعلیق عضویت قطر در شورای همکاری خلیج فارس. عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان با بیان این که جدایی نزدیک است، آشکارا درباره این گزینه سخن گفت. اکنون مساله، بر سر موضع دو شریک دیگر در شواری همکاری یعنی کویت و پادشاهی عمان است.

دوم: توقف کامل پخش شبکه الجزیره و دیگر شبکه های وابسته به قطر در ماهواره عرب ست که مقر آن در ریاض است و نایل ست که مقر آن در قاهره است. این شبیه همان اقدامی است که عربستان در مقابله با شبکه های ماهواره ای وابسته به رژیمهای ایران و سوریه اتخاذ کرد.

سوم: ارائه مستنداتی به دیوان لاهه درباره دست داشتن برخی شخصیت های قطری در حمایت مالی از گروه های تروریستی که حتی برخی از آنها عضو خاندان حاکم هستند.

چهارم: گنجاندن قطر در لیست تحریم های شدید مالی و اقتصادی. همچنین شرکت های بین المللی را میان دو گزینه تعامل با قطر یا همراهی با ائتلاف چهارگانه (عربستان، امارات، بحرین و مصر) قرار می دهند.

پنجم: خالی کردن سپرده های امارات و عربستان در بانک های قطر (18 میلیارد) و بلوکه کردن پول های قطر در چهار کشور یاد شده.