ایران متعلق به آیندگان هم هست.: روح الله باباخانی

‏🟢 رکورد 60% تامین برق اروپا از انرژی های پاک شکسته شد. انرژی فسیلی سقوط سنگینی داشت.

وزارت_انرژی

به گفته اندیشکده اقلیم Ember، منابع انرژی پاک بیش از 60 درصد برق اروپا را در دو ماه اول سال جاری تشکیل می‌دهند که رکورد جدیدی است.

این رقم نشان دهنده افزایش 12 درصدی تولید برق پاک نسبت به مدت مشابه در سال 2023 است. تولید انرژی پاک اروپا در ژانویه و فوریه 2024 در مجموع 516.5 تراوات ساعت بوده است.

تولید برق سوخت های فسیلی در اروپا از فوریه 2023 کاهش شدیدی داشته است، به طوری که سوخت های فسیلی از سهم 46.53 درصدی تولید برق اروپا به 39.31 درصد در بازه زمانی مشابه امسال کاهش یافته است.

160.66 تراوات ساعت برق از سوخت های فسیلی در فوریه 2024 تامین شد، در حالی که 248.08 تراوات ساعت برق از تولید انرژی پاک تامین شد.

بخش عمده ای از این تغییر را می توان به رشد نیروی بادی در سال 2023 نسبت داد، سالی که برای اولین بار در اروپا نیروی باد از تولید گاز هم پیشی گرفت.

مزارع بادی 137.5 تراوات ساعت برق در ژانویه و فوریه 2024 تولید کردند که یک رکورد جدید و افزایش 14 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2023 است.

درصد انرژی هسته ای در ترکیب برق اروپا ثابت باقی ماند و در هر دو دوره زمانی قابل مقایسه در حدود 19.5 درصد بود.

نکته: این یک چشم انداز مثبت برای آینده انرژی پاک در دنیا است. بخش برق اتحادیه اروپا در میانه یک تغییر عظیم است. سوخت فسیلی به عنوان ستون فقرات تامین برق اروپا، نقش کمتری ایفا می کند.

بحران انرژی و تهاجم روسیه به اوکراین به احیای ذغال سنگ و گاز مایع منجر نشد – ذغال سنگ به سرعت در حال نابودی است و با رشد باد و خورشید، گاز در مرحله بعدی کاهش خواهد یافت.

« اعداد گذار از انرژی فسیلی باید برای کارشناسان فنی در ایران هم مفهوم روشنی دارد، دوران بد مدیریت کردن و مخفی شدن پشت منابع زیر زمینی برای اقتصاد و انرژی ایران زنگ هایش بصدا در آمده است. مجبور میشوند بشنوند، حق ندارند خودشان را به کری بزنند، ایران متعلق به آیندگان هم هست.