فرانسه: با وجود بشار اسد، راه‌حلی برای بحران سوریه وجود ندارد

وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد اگر چه یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه مشروط به کناره‌گیری بشار اسد نیست ولی با حضور او امکان یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه  سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور پنجشنبه 6 ژوئیه موضع پاریس در قبال بحران سوریه را کاملا شفاف توصیف کرد و گفت: «فرانسه باور دارد با حضور بشار اسد، امکان یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه وجود ندارد».

فرانسه پیش از این نیز و در زمان ریاست جمهوری فرانسوا اولاند موضع خود در قبال سوریه را تغییر داده بود. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری جدید این کشور نیز گفته بود جایگزین مشروع برای بشار اسد وجود ندارد، لیکن وزارت امور خارجه این کشور توضیح داد که عدم اصرار پاریس به کناره‌گیری اسد به معنای عقب‌نشینی از باورهای فرانسه درباره اینکه ممکن نیست اسد نقشی در حل بحران این کشور داشته باشد، نیست.

انییس روماتی اسپانیی، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، گفت: «ما در واقع دو راهکار در پیش گرفته‌ایم. اول اینکه ما کناره‌گیری اسد از قدرت را به عنوان پیش‌شرط مذاکرات قرار نمی‌دهیم و دوم اینکه [باور داریم] با حضور او امکان یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه وجود ندارد».

سخنان امانوئل مکرون درباره نبود جایگزین مشروع برای بشار اسد، 100 نفر از فرهیخگان فرانسوی و عرب را به انتشار مقاله‌ای در روزنامه لیبراسیون واداشت که تاکید می‌کرد بقای بشار اسد در قدرت، حمایت از تروریسم است. برخی امضاء کنندگان این مقاله اعتقاد مکرون به این موضوع را توهم توصیف کرده و اعلام کردند سخنان جدید مکرون، او را به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نزدیک خواهد کرد.

سخنان و مواضع فرانسه در قبال سوریه، پس از دیدار مکرون و پوتین در قصر ورسای در اواخر ماه می 2017، لحن آرام‌تری به خود گرفته است.