محمد رسول‌اف: لحظه‌ای که از مرز رد شدم، به «سرزمین مادری» نگاه کردم و گفتم روزی برمی‌گردم

محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی سینما که پس از محکومیت به هشت سال زندان، به طور پنهانی از کشور خارج شده بود، روز پنجشنبه سوم خرداد به شهر ساحلی کن در جنوب فرانسه رسید. جایی که امروز جمعه قرار است «دانه انجیر معابد»، آخرین ساخته او، در آخرین روز هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن به نمایش در آید. تیری فرمو، یکی از مسئولان اصلی جشنواره فیلم کن به خبرگزاری فرانسه گفت که این جشنواره با استقبال از او، یک پیام به همه هنرمندانی ارسال کرد که در هرجای جهان در بیان هنر خود از خشونت و انتقام رنج می‌برند.

رسول‌اف در یکی از اولین مصاحبه‌های تلویزیونی خود پس از خروج پنهانی از ایران، همراه با گلشفیته فراهانی مهمان ویژه برنامه تلویزیون فرانسه در کن بود. او در این مصاحبه گفت: «آخرین لحظاتی که داشتم از مرز عبور می‌کردم، روی کوه ایستادم و به سرزمین مادری نگاه کردم و گفتم که من برمی‌گردم».او افزود که همه ایرانی‌هایی که به ناچار به دلیل «حاکمیت تمامیت‌خواه»، ایران را ترک کرده‌اند، همیشه یک چمدان آماده دارند برای اینکه روزی برگردند. به گفته او، آن‌ها منتظرند که اوضاع بهتر شود. این سینماگر ایرانی ابراز امیدواری کرد:«من مطمئن هستم که اوضاع بهتر خواهد شد».

رسول‌اف در ادامه این گفتگو صحبتی را که زمان اعلام خبر ترک ایران گفته بود، دوباره تکرار کرد: «شاید من ایران جغرافیایی را ترک کرده باشم، اما ایران فرهنگی وجود دارد و آن جایی است بین همه ایرانیانی که مجبور شدند به خاطر ظلم جمهوری اسلامی در دنیا پراکنده شوند. گلشیفته فراهانی، بازیگر شناخته‌شده ایرانی که اکنون حدود ۱۶ سال از خروجش از ایران می‌گذرد هم دراین ویژه برنامه تلویزیون فرانسه حضور داشت. او که در زمان این صحبت‌های رسول‌اف احساساتی شده و اشک بر گونه‌هایش جاری شده بود، گفت: «ما مردمی در انتطار هستیم؛ زمانی که به دنیا آمدیم، منتظر پایان جنگ بودیم، [بعد] منتظر بودیم که رژیم تغییر کند، حالا که رفتیم، منتظریم برگردیم».

خانم فراهانی هم به مساله آرزوی بازگشت ایرانیان تبعیدی در خارج از کشور اشاره کرد و گفت که ایرانیانی هستند که ۴۵ سال است که چمدانی آماده برای برگشتن به کشورشان دارند. او ابراز امیدواری کرد که این انتظار همانند اتحاد جماهیر شوروی ۷۰ سال نباشد. اشاره او به سقوط رژیم کمونیستی و تک‌حزبی شوروی است که از سال ۱۹۲۲ در روسیه به قدرت رسید و در آغاز دهه ۹۰ میلادی فروپاشید.

محمد رسول‌اف در توضیح دلایلش برای ترک کردن کشور گفت: «با خودم فکر کردم می‌توانم برگردم زندان و در آنجا منتظر بمانم و کاری نکنم. ولی می‌توانم خودم را در موقعیتی قرار بدهم که دوربینم را روشن کنم و به آفرینش هنری ادامه بدهم». او افزود که در نهایت تصمیم گرفته به روایت داستان‌هایی بپردازد که در مدت زندان و در کنار مردم بودن با آن‌ها آشنا شده است.

فیلم جدید محمد رسول‌اف با عنوان «دانه انجیر معابد» که در بخش رقابتی هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن برای دریافت نخل طلا قرار دارد، امروز جمعه پخش می‌شود. به نوشته روزنامه فرانسوی لوموند که با این فیلمساز ایرانی گفتگو کرده است، داستان آن روایت زندگی یک قاضی بازپرس دادگاه انقلاب است که در بحبوحه اعتراضات سیاسی دچار پارانویا می‌شود.

اختتامیه این دوره از جشنواره و مراسم اهدای جوایز برندگان آن قرار است شنبه شب در این شهر ساحلی جنوب فرانسه برگزار شود.