امضای توافقنامۀ دفاعی میان اسپانیا و اوکراین؛ مادرید یک میلیارد یورو تجهیزات نظامی به کی‌یف ارائه می‌دهد

بر اساس توافقنامۀ دوجانبه‌ای که روز دوشنبه ۲۷ مِه (۷ خرداد)، به امضای ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین و پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا رسید، دولت مادرید متعهد شد که در سال جاری میلادی یک بستۀ تسلیحاتی به ارزش یک میلیارد یورو در اختیار اوکراین قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در جریان نخستین سفر رسمی خود به مادرید، یک توافقنامۀ دفاعی دو جانبه را با نخست‌وزیر اسپانیا امضا کرد که بر مبنای آن قرار است دولت مادرید در سال جاری میلادی یک بستۀ تجهیزات نظامی به ارزش یک میلیارد یورو را به کی‌یف اختصاص دهد.

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا، روز دوشنبه ۲۷ مه (هفتم خرداد) در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به کمک نظامی بی‌سابقۀ مادرید به کی‌یف، تأکید کرد: «اکنون از همیشه مهمتر است که حمایت خود را از اوکراین دو برابر کنیم».

به گزارش خبرگزاری رویترز، این توافقنامۀ دفاعی بر «تأمین تجهیزات نظامی مدرن جهت استفاده‌های زمینی، هوایی، دریایی و نیز اولویت‌بندی نیازهای کلیدی اوکراین و حفاظت از مسیرهای صادرات مواد غذایی این کشور»، متمرکز است.

به گزارش روزنامه ال پائیس، بر اساس این توافقنامه اسپانیا متعهد شده است که یک بسته تجهیزات نظامی شامل ۱۲ فروند موشک ضدهوایی پاتریوت ساخت آمریکا، ۱۹ تانک لئوپارد دست دوم ساخت آلمان و نیز طیف گسترده‌ای از تسلیحات و مهمات ساخت اسپانیا همچون سیستم‌های ضد پهپاد را به اوکراین ارائه دهد.

بر اساس این گزارش، اسپانیا همچنین متعهد شده است که به افزایش تولیدات صنایع دفاعی اوکراین و بررسی فرصت‌های تولید مشترک، کمک کند.

کی‌یف و مادرید همچنین توافق کرده‌اند که برای رفع موانع در زمینۀ تأمین دفاعی و جلوگیری از هرگونه گردش غیرقانونی تجهیزات دفاعی ارائه شده به اوکراین، همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی پیش از دیدار با پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا، مورد استقبال پادشاه این کشور در فرودگاه باراخاس قرار گرفت.

زلنسکی اخیراً به خبرگزاری رویترز گفته بود که متحدان غربی اوکراین در اتخاذ تصمیمات کلیدی جهت افزایش حمایت نظامی از کی‌یف تأخیر داشته‌اند.

پیش از این، کی‌یف با بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، دانمارک و کانادا توافقنامه‌های مشابهی را به هدف تضمین حمایت نظامی پایدار این کشورها از اوکراین تا زمانی که بتواند به عضویت کامل ناتو و اتحادیه اروپا درآید، امضا کرده بود.
همرسانی :