واکنش‌ها به محکومیت ترامپ در پرونده حق‌السکوت

دادگاه نیویورک روز پنجشنبه دونالد ترامپ را به جرم جعل سوابق تجاری برای پنهان کردن پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنیلز، ستاره پورن محکوم کرد، که وی را به اولین رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا تبدیل کرد که مجرم شناخته می‌شود.

ترامپ در واکنش به محکومیت خود گفت: «مایه شرمساری بود. این یک محاکمه تقلبی توسط یک قاضی متخاصم و فاسد بود. ما به مبارزه ادامه می‌دهیم. ما تا انتها خواهیم جنگید و پیروز خواهیم شد. رأی مردم در 5 نوامبر تعیین‌کننده است.»

به گزارش «رویترز»، دیگر مقامات ایالات متحده نیز به محکومیت ترامپ واکنش نشان دادند، که در ادامه برخی را مرور می‌کنیم. کارزار انتخاباتی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و کامالا هریس معاون وی در این باره بیانیه‌ای صادر کرد.

این بیانیه گفت: «امروز در نیویورک دیدیم که هیچ‌کس فراتر از قانون نیست. دونالد ترامپ همیشه به اشتباه معتقد است که هرگز با عواقب نقض قانون برای منافع شخصی خود مواجه نخواهد شد.»

این بیانیه تاکید کرد که حکم روز پنجشنبه این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که هنوز فقط یک راه برای دور نگه داشتن ترامپ از کاخ سفید وجود دارد، و آن هم رفتن پای صندوق‌های رای است، چرا که ترامپ کماکان می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

در مقابل، جیم جردن، نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا از اوهایو، به شدت از حکم دادگاه نیویورک انتقاد کرد و گفت: «دادگاه دم دستی منهتن نشان داد که چه می‌شود وقتی دادستان‌های جهت‌دار در مقابل یک قاضی مغرض با روندی ناعادلانه برای دور نگه داشتن پرزیدنت ترامپ از مبارزات انتخاباتی اقدام می‌کنند.»

اریک سوالول، نماینده دموکرات کنگره آمریکا از کالیفرنیا هم گفت: «دونالد ترامپ یک جنایتکار محکوم‌شده است. این حکم پیروزی برای هیچ شخصی نیست. این پیروزی یک آرمان است؛ این آرمان که همه ما در پیشگاه قانون یکسان هستیم. حاکمیت قانون پیروز امروز بود.»

هیئت منصفه دادگاه نیویورک با صدور حکم خود علیه دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق ایالات متحده، او‌ را در 34 اتهام پرونده پرداخت «حق‌السکوت» مجرم دانست.
قرار است این دادگاه در 11 جولای آینده، حکم نهایی خود را در این خصوص صادر کند.

دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه دهم خرداد به «جعل سوابق تجاری» برای «پنهان کردن پرداخت پول برای جلب سکوت» ستاره پورن محکوم شد.
با این حکم رای هیات منصفه 12 نفره به محاکمه شش هفته‌ای ترامپ پایان داد که در آن دادستان‌ها رئیس جمهوری سابق را به سازماندهی یک توطئه غیرقانونی برای تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 متهم کردند.

واکنش ترامپ
از سوی دیگر، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در واکنش به تصمیم «هیئت منصفه» گفت: «من بی‌گناهم و همه این تقلب‌ها توسط جو بایدن انجام شده است.»

ترامپ محکومیت خود را «مایه شرمساری» دانست و بر بی‌گناهی خود از همه اتهامات پافشاری کرد. او همچنین اظهار داشت: «حکم واقعی را رای دهندگان در 5 نوامبر صادر خواهند کرد.»

«خوان مرچان»، قاضی دادگاه در هفته‌های آینده درباره حکم ترامپ تصمیم گیری خواهد کرد.

وب سایت خبری «پولیتیکو» در گزارش خود در این خصوص نوشت که جعل سوابق تجاری حداکثر چهار سال زندان دارد، اما از آنجایی که این جرم غیرخشونت آمیز است و ترامپ سابقه محکومیت قبلی نداشته است، مدت زندان او نامشخص است. قاضی مرچان در عوض می‌تواند به حبس خانگی، مشروط یا آزادی تحت نظارت حکم صادر کند.
این قاضی همچنین می‌تواند جریمه نقدی یا خدمات اجتماعی را بر علیه ترامپ اعمال کند.