قطعنامه سه کشور اروپایی علیه ایران در شورای حکام؛ آمریکا: هماهنگ با متحدان اروپایی خود عمل می‌کنیم

محمد اسلامی، رئیس آژانس انرژی اتمی ایران در اظهاراتی گفت ما در حال کاهش تعهدات برجامی خود هستیم.

به گزارش خبرگزاری «فارس»، اسلامی تهدید کرد صدور قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با پاسخ ایران روبرو می‌شود.عصر دوشنبه، بریتانیا، فرانسه و آلمان در نامه‌ای به شورای حکام آژانس بین‌المللی با برشمردن تخلفات ایران از جمله مشخص نکردن منشا‌ اروانیوم کشف شده در تاسیسات اعلام نشده و همچنین عدم اجازه ورود بازرسان ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران به این شورا ارائه کردند.

این پیش‌نویس صبح سه‌شنبه 15 خرداد، رسما برای رای‌گیری به اعضای شورای حکام ارائه شد.

در این پیش‌نویس ضمن تاکید بر لزوم بازدید و نمونه‌برداری از موارد مشکوک در تاسیسات مورد نظر، از دولت ایران خواسته شده تا براساس برجام بطور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و در صورت خودداری، دبیرکل بررسی تهیه گزارشی جامع از تخلفات را مورد نظر قرار دهد.

در پیش‌نویس قطعنامه همچنین از دولت ایران خواسته شده فورا مفاد توافقات قبلی با آژانس در اسفند 1401 را به اجرا درآورد و در صورت لزوم از دبیرکل آژانس برای نمونه‌برداری محیطی از تاسیسات مورد نظر در ایران، دعوت شود.

در همین حال، سه‌شنبه 15 خرداد، علی شمخانی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی و دبیرسابق شورای امنیت ملی ایران در شبکه ایکس، سه کشور اروپایی را تهدید به «واکنش جدی» کرد.

رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود به شورای حکام تاکید کرده است ماهها پس از کشف ذرات اورانیوم در تاسیسات تورقوزآباد و ورامین، ایران هیچ توضیح فنی قابل قبولی ارائه نکرده است. این درحالی‌ست که سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید توضیحی برای این ذرات ندارد و احتمال خرابکاری عوامل خارجی وجود دارد.گروسی همچنین در آغاز جلسه شورای حکام گفت هیچ پیشرفتی در مذاکرات با دولت ایران برای حل و فصل اختلافات گذشته و رسیدگی به مواردی که نیاز به بررسی و بازدید داشته، صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از دیروز جلسات خود را آغاز کرده است، ممکن است امروز یا فردا رسیدگی به پرونده ایران را در دستور کار خود قرار دهد.

در صورت تصویب قطعنامه‌ای دیگر علیه ایران پس از 18 ماه و گزارش جامع دبیرکل آژانس از تخلفات دولت ایران در پرونده هسته‌ای ممکن است مکانیسم ماشه فعال شود و همه تحریم‌های پیش از برجام باردیگر علیه حکومت ایران اعمال شود.