هشدار پوتین به برلین درباره استفاده اوکراین از تسلیحات آلمانی علیه روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه به آلمان هشدار داد که استفاده از تسلیحات ساخت این کشور توسط اوکراین برای حمله به اهدافی در داخل خاک روسیه یک «گام خطرناک» است.

به گزارش «یورونیوز»، آلمان اخیراً به ایالات متحده پیوست و به اوکراین اجازه داد تا با تسلیحات دوربردی که به کی‌یف می‌فرستد، برخی اهداف در خاک روسیه را هدف قرار دهد.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت که اقدام آلمان می‌تواند روابط برلین و مسکو را خراب کند، و افزود چنین اقدامی از سوی غرب امنیت بین‌المللی را بیشتر تضعیف خواهد کرد و می‌تواند منجر به «مشکلات بسیار جدی» شود. وی گفت مسکو هم می‌تواند سلاح‌های دوربرد در اختیار دیگران قرار دهد تا به اهداف غربی حمله کنند.

پوتین که در حاشیه مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ سخن می‌گفت، با اشاره به اجازه آمریکا و آلمان به اوکراین برای استفاده از تسلیحات ساخت آنها برای هدف قرار دادن روسیه گفت :«این نشان‌دهنده دخالت مستقیم آنها در جنگ علیه فدراسیون روسیه است، و ما این حق را برای خود محفوظ می‌داریم تا به همین ترتیب عمل کنیم.»

مقامات غربی روز چهارشنبه به یورونیوز گفتند که اوکراین با اجازه جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده از تسلیحات آمریکایی برای حمله به داخل روسیه استفاده کرده است. بایدن به کی‌یف اجازه داده است تا از سلاح‌های آمریکایی برای حمله به اهداف محدود در دفاع از خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین استفاده کند.

پوتین در پاسخ به سوالی درباره تلفات نظامی روسیه گفت که هیچ کشوری این اطلاعات را در جریان جنگ فاش نمی‌کند، اما بدون ارائه جزئیات مدعی شد که تلفات اوکراین پنج برابر تلفات روسیه بوده است. او همچنین گفت که اوکراین بیش از 1300 سرباز روسی در اسارت دارد در حالی که بیش از 6400 سرباز اوکراینی در اسارت روسیه هستند.